Kan je de ranking van je site in Google verslechteren door comments te plaatsen op blogs die niets te maken hebben met het thema van jouw site?

Reageren op blogs om aan backlinks voor je site te komen. Ik vraag me af of ik, door te reageren op blogs die niets gemeen hebben met het onderwerp van mijn website, de positie van mijn website in Google kan verslechteren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (5)

Ja dat kan inderdaad. Het plaatsen van links op blogsite's kan zelfs tegen je werken.
Om een goede ranking te krijgen moet je een goede titel voor je site hebben en dan bedoel ik de titel van de pagina. Als je site bijvoorbeeld over katten gaat geef je de index pagina de naam katten. hierdoor scoor je op de titel al 100%
Verder moet je in de tekst (content) van je site het woord katten regelmatig gebruiken maar niet te veel anders ziet Google dat als spammen en werkt het tegen je.
Backdoor-pages zijn helemaal uit den boze want als Google dat merkt heb je kans dat je helemaal niet meer geïndexeerd word.
Meta tags zijn niet meer zo belangrijk.
En linkruil is ook niet echt succesvol. Je moet er voor zorgen dat je site goed in mekaar zit en goeie content heeft dan krijg je vanzelf links naar je site en die tellen echt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel mee eens. Als het relevant is, vind Google dat ook wel zo.
Volgens de huidige SEO (Search engine optimalisation) opvattingen kijkt Google ook naar de relevantie van de site n.a.v. terfwoorden, kopjes en andere links op de pagina.

Hoe die analyse technisch werkt is geheim en wijzigt voortdurend, dus het is altijd gissen. Ik heb zelf contacten met verschillende mensen die hier dagelijks mee bezig zijn en zij merken dat het plaatsen van links je positie verbetert, vooral als het relevante links zijn. Dat wil niet zeggen dat je minpunten krijgt als de site minder relevant is. Kortom, het het dus zeker wel, maar doe het zo slim mogelijk.

Dat betekent dat als in iemands weblog over E-learning een link kan toevoegen in mijn handtekening naar de http://e-learning.startpagina.nl/weblog dan kan dat wel degelijk de positie verbeteren. Dat effect wordt versterkt als op de betreffende website of pagina weer links terug komen te staan.

Wat Google echter doet is heel veel analyse naar de context. Altijd maar dezelfde link (in de handtekening) kan ontdekt worden en minder scoren dan een link van een relevant woord in de tekst. Kortom, Google is steeds beter in staat om de echter relevantie van een link softwarematig te analyseren.

Om het netjes te houden zou je wel gewoon in je standaard handtekening je adres van je website kunnen vermelden.

Toegevoegd op 05-06-2009 14:05:50
Tip: schrijf een relevante reactie op het weblog en link een relevant woord in de reactie naar een webpagina binnen je website (deeplink) die over dat onderwerp gaat. Optimaliseer je webpagina door te zorgen dat het woord in de metatag én in de tekst zelf voorkomt, liefst als Kop1. Dan stijgt de relevantie van de pagina. Dat is ook eerlijk, want de pagina zal dan ook wel over dat onderwerp gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een pagina krijgt een hogere PageRank als er meer links van andere pagina's zijn waarbij het aantal links op die andere pagina's en de PageRank van die andere pagina's ook van belang zijn.

Of dit andersom/negatief ook zo werkt is niet bekend(Google heeft hier geen informatie over vrijgeven) en is niet aannemelijk. Google zou dan toelaten dat concurrenten invloed hebben op je pagerank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan niet zoveel kwaad als je reageert op blogs die weinig met jouw onderwerp te maken hebben. Je wordt er niet voor gestraft oid (want anders kunnen je concurrenten eenvoudig in jouw naam diverse blogs spammen, want de meeste blogs hebben geen login). Maar heel veel helpen doet het ook niet.

Het is beter om op inhoudsgerelateerde blogs comments te posten als je het als strategie wilt gebruiken om beter te ranken. Google kijkt naar de context waarin links geplaatst zijn. Reageer je dus overal met 'goed artikel!' comments dan zal dit minder positief zijn dan wanneer je ingaat op de inhoud van een artikel waar je een reactie wilt plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zeker niet. Veelzijdigheid en betrouwbaarheid zijn voor google belangrijker. Social Media waar veel comments op worden geplaatst worden door google als zeer betrouwbaar gezien. Alle reacties daarop zijn voor google ok.