Is het gevaarlijk als ik mijn bankrekening nummer en IBAN+BIC code vermeld op het internet?

Ik wil namelijk om een donatie vragen zonder koppeling met PayPal ofzo.

Dus gewoon zoiets als:

"Wil je doneren?

Dat kan, stort dan aub geld op
Buitenlandse betalingen: +"

Is dit gevaarlijk? Welke risico's loop ik?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
2.4K

Het beste antwoord

Als het om donaties gaat, dan zou ik een aparte bankrekening openen voor het goede doel. Op die manier raken jouw persoonlijke gegevens niet gelinkt met je bankrekeningnummer.

Op internet loop je namelijk altijd het risico op phishing, dus wees heel voorzichtig met het vermelden van allerlei bank- en persoonsgegevens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Slim om je rekening nummers te vermelden is het niet. Zodra je iets op internet plaatst worden hele pagina's gescand. Zo krijg je op mail adressen vaak spam. Anderen kunnen jou rekeningnummer misbruiken samen met jou persoonsgegevens en dan geld uitgeven of kredieten aanvragen en plunderen. Vaak blijft er dan een schuld achter die je niet altijd weer vergoed krijgt van banken. Je hebt immers zelf je gegevens op internet geplaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook niet direct op de website, maar in een programma die te downloaden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan, maar dan nog kunnen je gegevens gebruikt worden. Ik wil eigenlijk zeggen, dat zodra je je bankgegevens uit handen geeft, je er zelf geen controle er op hebt. Als mensen kwaad willen, dan kan dat alsnog vrij makkelijk. Ik zeg niet dat paypal nu zo geweldig is, want dat valt ook tegen, maar er zijn vast nog wel andere systemen die vergelijkbaar zijn met paypal.
Ik zou maar oppassenmet dit soort vragen en programmaatjes. Doneren kan je beter doen via je internet bankieren en zelf gewoon geld overmaken naar een bankrekening of giro rekening. Ik zou het maar zodoen en niet anders
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Minner als je vindt dat het wel kan probeer het eens