Is het zonder voorafgaande toestemming strafbaar om foto's van personen en objecten zoals gebouwen op internet te zetten?

Hoe wordt een eventueel verbod gehandhaafd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
4.6K

Het beste antwoord

Dit, van wikipedia, geeft volgens mij de essentie weer voor wat betreft personen:

"Het SBS 6 programma Breekijzer werd verboden de opnamen uit te zenden van het personeel van een assurantietussenpersoon die zijn klanten tekort zou hebben gedaan. De rechter oordeelde: "(betrokkenen), van wie niet is gesteld of gebleken dat zij personen zijn die regelmatig in de publiciteit treden, hebben aanspraak op bescherming van hun persoonlijke levenssfeer, ook op het werk, en zij beroepen zich derhalve terecht op hun portretrecht." (februari 2004). Ook bij een aflevering over het verhullen van medische missers, mochten de zonder toestemming gemaakte beelden van medewerkers van een ziekenhuis en van een aansprakelijkheidsverzekeraar niet getoond worden."

Oftewel: zonder toestemming mag je foto's van personen in Nederland volgens mij *niet* op internet zetten, als 't geen mensen zijn die vanwege hun werk 'publiek' zijn. Dat 't in de praktijk wel ontzettend veel gebeurt, doet daar niks aan af.
Het wordt in de praktijk pas gehandhaafd als iemand erover klaagt. Maar dat geldt ook voor andere overtredingen van de wet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gebouwen mag je volgens mij wel op internet zetten, tenzij het militaire objecten zijn, daar wordt wel moeilijk over gedaan.

Wat betreft personen: ik vind het wel zo netjes om de persoon in kwestie toestemming te vragen een foto waar hij/zij op staat te plaatsen.

Doe je dat niet en hij/zij neemt er aanstoot aan, dan kan hij/zij stappen ondernemen om je te dwingen die foto er af te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het portrecht mag je een foto alleen publiceren met toestemming. In de praktijk komt dit neer op 'geen bezwaar'. Dus zolang niemand aangeeft bezwaar te hebben tegen het publiceren van de foto's mag dit gewoon. Maar als gevraagd wordt de foto te verwijderen dan moet dit ook gebeuren!

Daarnaast mogen nieuwswaardige foto's altijd geplaatst worden, maar wat dat is, is lastig te bepalen.

Vooraf toestemming vragen is wel beleefd overigens, maar het hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
+ het is af en toe onmogelijk om dat iedereen te vragen die misschien wel per ongeluk op de foto terecht komt. Alleen inderdaad bij verzoek het te verwijderen bij een niet nieuwswaardige foto, moet wel aan dat verzoek voldaan worden.
Gebouwen zolang het geen militaire of overheids gebouwen zijn en bij mensen geld het potretrecht http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nooit strafbaar. Rechthebbende kunnen wel bezwaar maken of royalty's claimen. Het is afhankelijk van de context. Het is moeilijk om daar een eenduidig antwoord op te geven. Tegenwoordig claimen veel kunstenaars en architecten royalty's als je hun werk publiceert. Bij mensen is het allemaal nog veel moeilijker. Het hangt er dan vanaf in welke context je een afbeelding van iemand publiceert, en of deze persoon herkenbaar is op de foto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe mag je prive de foto's wel plaatsen, mits het redelijk anonieme mensen zijn. Je kan moeilijk voor je vakantiefoto's iedereen op straat toestemming vragen.

Als het professionele foto's zijn is dit anders. Je wil natuurlijk niet zomaar figureren in een reclamecampagne voor een product waar je niet achter staat.

Google Maps heeft alle personen voor streetview dan ook vervaagd, zodat men in principe niet herkenbaar is. Dat heeft ook met privacy te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moeten ze nog sommige mensen dan vervagen, haha, zag laatst bekenden van mij via streetview voor de ingang van de camping staan, vrolijk kijkend naar de camera.