Waar kan ik een melding maken van machtsmisbruik door een beheerder van een forum ?

op een site, die een forum heeft, worden regelmatig berichten die bijvoorbeeld kritische geluiden vertonen over eventuele dingen die misgaan op de site of het forum, dan wel verplaatst naar het archief, dan wel afgesloten, dan wel geheel verwijderd.
Inhoudelijk mag men niet over bepaalde onderwerpen discussieren, die betrekking hebben, bijvoorbeeld, over hoe sommige dingen nu functioneren, en hoe dat eventueel beter kan.
Inmiddels is het zover, dat enkele personen gewoon dat forum verlaten, dit openbaar ook kenbaar maken, met het gevoel, dat elke opmerking die geplaatst word, monddood word gemaakt.
Een forum is een discussieplatform, waar iedereen mag en kan discussieren, op nette wijze.
Ikzelf kan geen onvertogen, dan wel, kwetsende persoonlijke berichten terug vinden, jegens personen of de site zelf, enkel bepaalde vraagstellingen, over de werking van de site zelf en het forum.
En hier word keer op keer, mensen, die dit probleem aankaarten, het zwijgen opgelegd.
Ik noem dat machtsmisbruik, en een forum niet waardig, vandaar dat ik me afvraag, of je zoiets door een instantie kunt laten controleren., en of hier richtlijnen voor zijn terug te vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Off-topic: wat een schattige avatar! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te weinig informatie om te toetsen.
Geef wat voorbeelden bv via persoonlijk bericht.
En als het geen staatsgeheim is, welk forum?)
Ikzelf ben elders ook admin en mod.
En heeft u ook de forumregels doorgenomen en begrepen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ scarlet, Thnx...:) @ sxiopo De regelgeving die is vrij helder, hierover zijn dus ook juist discussies, daar deze zich tegenspreken, en de beheerder beroept zich op zijn eigen regels, wanneer deze in zijn voordeel vallen, maar spreken wij de beheerder aan op zijn eigen voorwaarden, dan, of de regels worden gewijzigd, dan wel anders uitgelegd, met gevolg, einde discussie.
De reden waarom ik geen site noem, is dat ik wil voorkomen, mocht een medewerker of gebruiker van die site, ook hier actief zijn, zijn of haar onvrede over die site gaat uiten, p.s. nee, geen staatsgeheim, betreft een gamesite.

Het beste antwoord

Diegene die het forum beheert, is de baas. Dat zal zo blijven totdat er een andere beheerder is. Als je bijdragen dus niet de toets der kritiek kunnen weerstaan bij de beheerder, heb je pech. Valt weinig concreets aan te doen, anders dan een ander forum opzoeken als 't niet bevalt. Forums genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou dan gewoon vertrekken bij dat forum. Wat heeft het dan voor zin als je niet openlijk over onderwerpen kan praten. Kan me voorstellen dat de grondwet enige vorm van regelgeving is voor een forum, maar kritiek moet kunnen worden verwoord, hoe vervelend het ook is voor de beheerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De moderatoren of beheerders van dat forum. Als je mee doet op een forum dan moet je je houden aan de regels die op dat forum gelden. Uiteindelijk bepaald die gene die eigenaar is van de server waar het forum op staat, wat er wel en niet mag. Daar doe je niets aan. Het enige wat je kan doen is besluiten om geen gebruik meer te maken van dat forum. Recht op inspraak heb je gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bekijk een forum of een site alsof je bij iemand anders in de huiskamer zit. Allemaal leuk en gezellig, maar als de persoon van wie de huiskamer is vind dat je te kritisch bent is hij/zij als gastheer helemaal vrij in hoe dat wordt opgelost. Dit kan zelfs zijn je de deur uitgooien.

Alleen als je denkt dat je gediscrimineerd wordt (je mag niets zeggen want je bent een vrouw) bv. dan zou je daarvan eventueel aangifte kunnen doen. Maar aangezien het grootste deel van de politie niets begrijpt van online en zeker niet hoe wetten daarop van toepassing zijn heb je waarschijnlijk pech.

Gewoon je eigen forum beginnen en je eigen regels aanhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me helemaal bij de andere antwoorden aan: de forum-beheerder is inderdaad de baas. Maar als deze forum-beheerder verstandig is dan luistert hij naar opmerkingen van de forum-bezoekers. Deze bezoekers moeten het namelijk naar hun zin hebben op het forum, want anders komen ze niet meer terug (althans, dat zou ik verwachten).

Als je er niet uit komt met de forum-beheerder dan zou ik het forum inderdaad de rug toekeren. Je kunt bijvoorbeeld ergens anders een forum over hetzelfde onderwerp opzetten en dit aan anderen kenbaar maken (bijvoorbeeld via een persoonlijk bericht aan andere forum-leden).

Als jouw eigen forum uiteindelijk populairder wordt dan het oorspronkelijke forum dan heb je je doel bereikt. Op dat moment ben jij de forum-beheerder en kun jij de regels bepalen.

Start bijvoorbeeld eens een groep bij Yahoo! Groups. Dat is redelijk snel op te zetten en biedt behoorlijk wat mogelijkheden. Maar er zijn ook andere sites die (al dan niet gratis) een forum aanbieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik voel alsof ik beperkt word, in mijn vrijheid van mijn mening te geven, en dat de beheerder dit ook weet, en dit middel dus ook toepast.
Nu is dit inderdaad een erg grijs gebied, vandaar ook mijn vraag.
We hebben inmiddels al een sub-forum geopend, en dan zien we wel, hoe dat loopt.
Helaas is het een site, die dus een gebruikers site heeft, en daar het forum rechtstreeks aan gekoppeld heeft, en als iets mis gaat op de sites, de admins verwijzen, begrijpelijk, naar het forum, hun forum.
Dus zelf vrees ik, dat veel mensen die weg niet gaan vinden, daar ook bekend is bij de gebruikers, die zogezegd het oneens zijn bij ons, hier dus alles in het werk voor stellen, om ons af te schilderen als zielige mensen.
Vreemde is dus, dat zulke teksten vrolijk blijven staan, maar als we mensen erop wijzen dat er een sub-forum is, en de link op te vragen is, via een pm, zoiets dus heel snel word verwijderd, dan wel dat een persoon een ban opgelegd krijgt. Hoezo machtspositie misbruiken...;) En dat stoort mij, niet dat ik geen gelijk krijg ergens in, maar gewoon dat zoiets mogelijk is op een forum..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je openlijk op het forum meldt dat er een ander forum is waar mensen naar toe moeten gaan, dan ondermijn je daarmee rechtstreeks de forum-beheerder. Normaal gesproken moet deze zich dan genoodzaakt voelen om iets aan z'n manier van beheren aan te passen, maar deze beheerder kiest voor de makkelijke weg en verwijdert slechts die berichten. Vervolgens zal hij - geheel in lijn hiermee - de opstandigen proberen af te schilderen als iets vreselijks waar je niet bij wilt horen. Je kunt dit dus beter niet openlijk op dat forum plaatsen. Wel kun je bepaalde mensen die er net zo over denken en die binnen het forum aanzien genieten proberen over te halen naar dit andere forum. PS: als je het over een sub-forum hebt, dan verwacht ik dat dat forum zich onder het oorspronkelijke forum bevindt. Ik neem echter niet aan dat dat het geval is, want ik verwacht dat je ergens anders een nieuw forum hebt opgezet. Ik ben trouwens inmiddels wel benieuwd wat het onderwerp van dit forum is...