Hoe kan ik foto's verkleinen? Voor mijn weblog.

De bestanden moeten kleiner zijn dan 90 kb. Ik maak zelf foto's misschien moet ik de instellingen in de camera wijzigen? En hoe kan ik de te grote foto's alsnog kleiner maken?

Toegevoegd na 2 uur:
En als ik ze dan in bijv. Picasa heb bewerkt, ben ik dan de originele afmetingen kwijt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt beter juist wel goede kwaliteit foto's nemen ( niet kleiner zetten) en dan later verkleinen. Beter nu leren hoe dat moet, dan met mindere kwaliteit foto's proberen toch nog een mooie kleine foto over te houden. Als je met een goede kwaliteit begint (1 tot 4 mb ongeveer van een camera meestal) dan blijft je verkleinde foto ook mooi van kwaliteit. Dat scheelt een stuk in wat je uiteindelijk voor resultaat hebt na het verkleinen. Of je dat nou met Paint, Paint.NET of met Resize image doet met je rechtsklik powertoy.
Het is altijd handig om te kunnen verkleinen :-))

Het beste antwoord

Een digitale foto is opgebouwd uit pixels. Uit hoe meer pixels de foto is opgebouwd, des te groter de afmetingen van de foto zijn die op je scherm verschijnt en des te groter de bestandgrootte (MB’s).
De grootte (afmetingen) van een foto is dus gebonden aan een bestandgrootte. Dus als je de afmetingen van een foto verkleint, verklein je het aantal pixels en dus ook de bestandgrootte.

Microsoft heeft een heel handige tool van slechts 521 KB die je in 2 min gratis kunt downloaden. De naam is Image Resizer.
Als je dit programma hebt gedownload vind je het niet een, twee, drie terug op je computer, want het nestelt zich tussen andere software.
Maar als je de foto selecteert die je wilt verkleinen (je kunt ook een hele serie foto’s selecteren en verkleinen) en je klikt op de rechter muisknop, dan zie je in het pop-up venster de naam “resize pictures” staan. Als je hierop klikt, verschijnt een nieuw venster en die geeft je vier mogelijkheden tot hoeveel pixels je de foto wilt verkleinen, plus een mogelijkheid voor een eigen keuze (custom). Klik vervolgens OK en je foto of een hele zwik foto’s worden netjes verkleind in nieuwe foto’s die in hetzelfde bestandmapje komen te staan zodat je originele foto blijft intact. En dat allemaal voor niets.
Ik gebruik het zelf al jaren.
Succes

Toegevoegd na 1 uur:
Dat hangt van de bewerking af die je hebt uitgevoerd. Als je een foto in Picasso hebt verkleind en het programma overschrijft de originele foto, dan ben je het origineel kwijt. Meestal zet zo'n programma de verkleinde foto terug in het zelfde mapje, dus daar kun je controleren of er een kopie van je foto is gemaakt of dat de foto is overschreven. Ik ken dat programma niet goed genoeg.
Het programma resizer van Microsoft maakt in ieder geval kopieen van het origineel. Wel zo fijn zou ik zo zeggen. Tevens kun je veel foto's tegelijk verkleinen. Ik zou de instellingen van mijn fototoestel niet veranderen als ik jou was. Al je een keer normale foto's wilt maken en je hebt vergeten de afmetingen terug te zetten ben je de pineut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je kunt dat met een tekenprogramma als
Photoshop, SnagIt.
Of een gratis versie: gimp.

Toegevoegd na 2 uur:
In aanvulling op jouw aanvulling:
Ja, als je de foto kleiner maakt via een tekenprogramma, dan ben je de originele afmetingen kwijt.
Je kunt de foto's na bewerking dan ook beter opslaan onder een andere naam, dan heb je zowel de kleinere foto als het origineel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik Picasa van Google en kun je afbeeldingen exporteren en op dat moment ook verkleinen. En daarmee de bestandsgrootte kleiner maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op deze site vind je een gratis, erg fijn in gebruik, programma. Gebruik 'm zelf al jaren, perfect voor wat je zoekt.

http://www.naturpic.com/resizer/index.html

Maar wat diegene boven mij zegt kan het ook in photoshop (dan wel 1 tegelijk, met het programma kan je hele mappen in een keer doen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik daarvoor Image Tuner (gratis). Kun je zelfs een hele map met foto's in één keer naar hetzelfde formaat verkleinen, waardoor de bestandsgrootte ook veel kleiner wordt om het zo weer te kunnen mailen naar anderen of om ergens te uploaden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik altijd EasyResize. Dit vind je gratis op het internet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik Irfanview, daarbij kan je het formaat van de foto verkleinen. Ik doe dat een beetje proefondervindelijk door steeds een kleiner formaat te maken net zo lang totdat het weblog het formaat accepteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IrfanView werkt prima. Arles heeft ook een goed programma, maar daar moet je voor betalen (en ik vermoed dat je graag een gratis programma wilt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra je een grote foto opent in Paint, en hem opnieuw opslaat, is hij ineens een HEEL stuk kleiner. Probeer het eens!
Verder zou je iets kunnen hebben aan xp powertoys. Daar zit een Reszer in, waarmee je met rechtsklik heel simpel de foto kunt verkleinen. Zelfs terwijl je in een uploadvenster zit bijvoorbeeld.

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

De image resizer is wat je nodig hebt :-)

Toegevoegd na 29 seconden:
de powertoys doen het ook op win 7.

Toegevoegd na 2 uur:
In principe ben je in Picasa NIET je origineel kwijt, want dan heb je heel specifiek de vraag moeten beantwoorden of het origineel overschreven moest worden. Lijkt mij dat je dat dan geweten zou hebben. Meestal wordt er automatisch met een kopie gewerkt, of opgeslagen als een kopie of nieuwe, bewerkt bestand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik hier het gratis paint.net, dat kan bij een save-as met een slider resizen, je ziet dan gelijk het resultaat en de nieuwe bestandsgrootte.

Ook het online http://pixlr.com/ kan dit, dan hoef je ook niets te installeren, dat draait gewoon in je webbrowser.