Waar komt x64 vandaan?

x86 (32 bit) heet x86 omdat vroeger de 32-bit processors modelnummers hadden die eindigden op 86, de 80286, 80386, enzovoort. Daar komt x86 dus vandaan. Maar waar slaat x64 dan op? Er waren toch geen processors die 'iets64' (oftewel x64) heetten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is al eens gesteld onlangs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De processore van AMD hebben (of hadden) wel 64 in hun naam, bijvoorbeeld AMD Athlon 64 X2 Dual-Core. Dus wat dat betreft makes x64 wel sense.

Antwoorden (2)

Dat zijn de 64 bits processoren... en analoog wordt dat dan maar aangeduid met x64... slaat nergens op, maar als iedereen het gaat doen, wat doen wij dan daaraan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk zouden de processors "x86-64" moeten heten.
64, vanwege de 64 bits adress ruimte, en x86, vanwege de instructieset, de helemaal teruggaat naar de Intel 8086 processor.
x64 is een afkorting van "x86-64"
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 got it right