Wat doet een moederbord?...Ik weet kan ook op Google wil een goede stuk tekst voor in me powerpoint!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederlands?

Antwoorden (2)

Het moederbord vervult in de PC een van de meest elementaire functies: zorgen dat alle onderdelen verbonden zijn en samenwerken. Het is de kaart waarop alles in de pc gemonteerd is (bijvoorbeeld schermkaart, tv-kaart). Verscheidene externe apparaten zijn ook op de connectors van het moederbord aangesloten (bijvoorbeeld muis, toetsenbord).
Die kaart bevat een hele reeks elektronische componenten die door middel van goud- of zilverkleurige lijnen verbonden zijn. Elk van die elektronische componenten heeft een of meerdere taken, de lijnen die hen verbinden, verdelen de stroom en dienen als communicatiekanaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen moeilijke woorden (bijv elementaire )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag best zelf denken hoor. Als iemand de moeite neemt de boel uit te leggen zodat jij daar goeie sier mee kan maken, mag je best een beetje blij zijn daarmee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee , moet niet klagen maar dan gaan ze weer vragen wat betekent dat en dat xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: Opzoeken op Google wat het betekent! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies. gast27492: je mag echt _zelf_ ook wel iets doen hoor. Daar word je niet ziek van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik gedaan;)...ben niet zo goed in typen in stukjes daarom..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar zo moeilijk is het toch niet om op te zoeken wat elementaire betekent?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gast: je maakt je er wel erg makkelijk van af. Mensen steken tijd in hun antwoord, en jij hebt gewoon geen zin om er over na te denken, lijkt het wel.
rose
13 jaar geleden
Ambertjepaard heeft het zo van Internet gekopieerd (http://users.edpnet.be/tistje/pc-club/moederborden.pdf) en zonder bronvermelding. Zoveel moeite heeft die er dus niet voor gedaan. Anderzijds is het antwoord correct en uitgebreid en daar mag je als vraagsteller altijd blij mee zijn.
Van Wikipedia (kun je wellicht meer mee):

"Een moederbord (in een personal computer; ook wel systeembord of mainboard of kortweg mobo) is een printplaat met elektronica waarop een aantal andere (insteek-)printplaten gemonteerd kunnen worden (vandaar de naam). In de loop der jaren is steeds meer functionaliteit op het moederbord ondergebracht. Rond 1989 bevatte het moederbord voornamelijk de processor, het werkgeheugen en interruptvoorzieningen, alle overige functies werden met insteekkaarten verzorgd. Anno 2007 treft men op een moederbord vaak een complete PC aan, inclusief geluids- en netwerkkaart, en in een aantal gevallen ook de videokaart. Hierdoor kunnen systemen goedkoper en compacter gebouwd worden.

Enkele onderdelen die men op een modern moederbord vindt, zijn:

de processor of centrale verwerkingseenheid (CVE, Engels: CPU, Central Processing Unit)

het BIOS (Basic Input/Output System): in EEPROM opgeslagen programmatuur voor het opstarten van het systeem, waarbij het systeem ook een aantal zelftests (POST) uitvoert. In veel gevallen is er ook een optie aanwezig om instellingen van het BIOS te wijzigen, bijvoorbeeld om bepaalde geïntegreerde functies uit te schakelen wanneer deze niet gebruikt worden.

de chipset in de vorm van de northbridge en southbridge. Op de northbridge zit de processor aangesloten en (indien aanwezig) ook de PCI-E sloten (deze kunnen ook gedeeltelijk op de southbridge zitten), en op de southbridge alle langzame onderdelen zoals de PCI-bus, usb-poorten en soms PCI-E sloten.

werkgeheugen (RAM, Random Access Memory) in de vorm van DDR-SDRAM, SDRAM of (bij oudere moederborden) DIMM's, RIMM's en SIMM's.

Connectoren voor uitbreidingskaarten zoals AGP, PCI, PCI-E, PCI-X, ISA, AMR

Tegenwoordig standaard geïntegreerd: geluidskaart, netwerkkaart

Op sommige moederborden, met name de Micro-ATX geïntegreerd: videokaart"
rose