Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft iemand ervaring met Antistatische armband?

als ik op mijn laptop werk dan krijg ik soms (3 op de 10 keer) electrische prikken die echt veel pijn doen; dat komt omdat het stopcontact van mijn laptop niet geaard is en daarom dacht ik om zo'n polsband te kopen. dus wie heeft zo'n polsband en is daar tevreden of niet over?

4 maanden geleden
in: Hardware
Ritsuka
4 maanden geleden
Weet je zeker dat je laptop en de kabel nog goed is? Je hoort geen electrische schokken te krijgen van een apparaat
samaiphon
4 maanden geleden
ik werk er nog elke dag mee dus niks mis mee en het gebeurt ook niet elke keer, sporadisch maar.
SingingCoyote13
4 maanden geleden
ik heb een zo een pc gehad met hetzelfde. het blijkt dus dat er een spanningsverschil of probleem kan zijn in het apparaat. hierdoor kan/zal bijvoorbeeld aangesloten apparatuur (externe usb stick of harddisk) defect raken door overspanning. die pc zet ik nooit meer aan, en ik ga de onderdelen ervan eens gebruiken voor iets anders, behalve de voeding welke het probleem (waarschijnlijk) veroorzaakt.
een apparaat wat sterke electrische schokken veroorzaakt,.. wacht nee. -->geen enkele computer behoort je "per ongeluk" schokken te geven die ook nog eens pijn doen. als die laptop van je werk zelf is, breng hem terug en vraag een andere, of koop een (goedkope) nieuwe. voorhetzelfde geld vliegt je huis hierdoor in de fik, of ontploft er een onderdeel van die laptop (nooit gehoord van ontploffende accus ?> dit komt voor).
samaiphon
4 maanden geleden
dit is een goede raad om over na te denken, bedankt
Z512099
4 maanden geleden
Mogelijk ligt het aan te droge lucht, airco? Dacht daaraan omdat de prikken op uw laptop soms gebeuren. Of eventueel testen met een verlengkabel naar een geaard contact?
samaiphon
4 maanden geleden
ja dat zou kunnen maar dan ligt die kabel door de living wat niet erg handig is
om te testen is dat geen probleem
tinus1969
4 maanden geleden
Geen ervaring, maar deze info lijkt me redelijk betrouwbaar https://nl.wikihow.com/Een-antistatisch-polsbandje-gebruiken
samaiphon
4 maanden geleden
Tinus dat wist ik al maar toch bedankt
Cryofiel
4 maanden geleden
Ik krijg soms een schok van mijn laptop als ik opsta van mijn stoel en dan de laptop oppak. Dat gebeurt alleen als de lucht droog is. Dat is een gewone statische schok. Ik krijg diezelfde schok als ik direct na het opstaan de verwarming aanraak. Doe ik dat, dan krijg ik daarna geen schok meer van de laptop. Ik los het op door TIJDENS het opstaan ofwel de verwarming, ofwel de laptop aan te raken. Iets anders is als je sowieso af en toe een schok krijgt, ook als je niet net bent opgestaan. Bij sommige PC's, en misschien ook wel bij sommige laptops, kan er een fout in de bedrading ontstaan waarbij de behuizing de helft van de netspanning krijgt. In dat geval krijg je altijd een schok bij het aanraken, en voel je het ook als je de laptop blijft vasthouden. Je kunt dan ook zoveel schokken krijgen als je wilt door hem telkens opnieuw aan te raken. Als je maar één schok krijgt, alleen bij de eerste aanraking, en bij opnieuw proberen niet meer, dan is er geen sprake van een bedradingsfout maar van een gewone statische schok.
samaiphon
4 maanden geleden
Het is niet constant maar af en toe en het zijn meer een soort schokken/trillingen die toch wel pijn doen en vandaag nog was het alleen aan de linkerkant van mijn laptop. Ik heb nu een soort synthetische mat onder de laptop liggen en dat helpt maar als ik de laptop behuizing aanraak met mijn linkerhand is het weer van dat! Héél raar maar er valt wel mee te leven...Ik heb zo'n antistatische armband besteld en ben benieuwd of die gaat helpen. Ik laat zeker nog het resultaat hier weten.
samaiphon
4 maanden geleden
Het is dus geen statische electriciteit zoals gij vermoed.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Antistatische armbanden kunnen helpen om elektrische schokken te voorkomen, vooral als je met gevoelige apparatuur werkt. Ze zorgen ervoor dat je statische elektriciteit veilig weggeleid wordt, wat handig kan zijn als je regelmatig een elektrische schok krijgt.

Het is wel belangrijk om te weten dat niet alle armbanden even effectief zijn. Sommige mensen hebben positieve ervaringen en merken echt een verschil, terwijl anderen er niet veel aan hebben of het juist onhandig vinden.

Het kan ook helpen om te kijken naar andere oplossingen, zoals het aarden van je stopcontact, maar als een antistatische armband een gemakkelijke en goedkope oplossing voor je is, kan het het proberen waard zijn.

Wie heeft ervaring met antistatische armbanden? Welke ervaringen hebben jullie en werkt het echt om die elektrische schokken te verminderen?
(Lees meer...)
4 maanden geleden
Abcde
4 maanden geleden
Min, er wordt gevraagd naar iemand met ervaring met zo'n armband, dat is Gwen niet.
SingingCoyote13
4 maanden geleden
weer zo een echt a.i. a+b of a/b antwoord. duidelijk dat ze tegenstrijdige bronnen verwerkt heeft en daardoor niet helemaal weet of het nou a + b is (ja en nee(?)), of a of b (ja of nee) en dit blijkt in het antwoord/antwoorden. a.i. blinkt uit in merkwaardigerwijs de kunsten, muziek en schilderen en al die juist net menselijke eigenschappen ook al is het vaak samengeraapt en nagebootste kunst, maar wie heeft nu niet leren tekenen door anderen na te tekenen ?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing