Mijn beamer werkt niet met mijn notebook, is dat een hardware of een software probleem?

Nadat ik een beamer had aangeschaft, kwam ik tot de ontdekking gat je met een beamer alleen niets kan. Om er mee te kunnen werken heb je minimaal een mobiele telefoon of beter nog een laptop of notebook nodig. Dat laatste heb ik ook aangeschaft en erbij gelet heb of deze een HDMI-aansluiting had. Het was geen nieuwe daar ik deze uitsluitend voor mijn beamer wilde gaan gebruiken, met name buitenshuis Er werd aangegeven dat deze er was. Toen ik de twee aan elkaar wilde koppelen, bleek dat echter niet het geval maar, zo werd mij verzekerd, een VGA-uitgang doet in wezen hetzelfde, maar dan heb je een adapter nodig die van VGA naar HDMI gaat (eenrichtingverkeer). Die dus ook aangeschaft. Maar wat ik ook probeer ik krijg op mijn beamer uitsluitend “NO SIGNAL” te zien. Ook via de wifi, welke ik zowel op de beamer als op mijn telefoon heb geïnstalleerd, krijg ik geen verbinding.
De vraag is nu, heb ik een software- een hardware probleem of een combinatie van beide? Wat zou ik kunnen doen om het werkend te krijgen?
Ter info, de beamer is een Auronic AU3240 wifi & P2P, Het notebook is een HP Elitebook 8440p Intel Core i5 530M. Beide zijn nog in de garantie.

2 maanden geleden
in: Hardware
2.2K
LeonardN
2 maanden geleden
Je hebt vooral een probleem in geen/verkeerd advies aannemen. Hoe krijg je het voor elkaar een laptop uit te zoeken zonder HDMI als je zoekt op HDMI? Je kan dat zo nagaan. https://tweakers.net/pricewatch/254783/hp-elitebook-8440p-wj683aw/specificaties/ Dan heb je nu dus het probleem dat je van VGA(analoog) naar HDMI(digitaal) moet. Daarvoor kan je eindeloos verkeerde verloopjes kopen. Want een stekker die de goede uiteindes heeft is nog niet een stekker die een signaal converteert. Of dat deze niet de andere kant op converteert. Beide zijn nog in garantie?
Hoe heb je een laptop uit 2010 in garantie gekocht? Je probleem is dus hardwarematig. Je moet een goede VGA naar HDMI of DP naar HDMI converter kopen. Wat is de VGA>HDMI kabel/plug die je hebt gekocht? Daar zit je probleem.
BonBonvanJohn
2 maanden geleden
je weet echt heel zeker dat je een VGA -> HDMI adapter gebruikt hebt? Die wordt vaak verward met een HDMI->VGA adapter.
aard-langenberg
2 maanden geleden
Wat ik heb is een Techvavo VGA naar HDMI adapter 1080P Full HD Universele Convevert analoog naar digitaal. De garantie van één jaar heb ik gekregen omdat hij volledig was gecontroleerd en waar nodig met onderdelen vervangen.
LeonardN
2 maanden geleden
@BBvJ
Ook 99% van de tijd is de correcte richting nog niet een werkelijke converter, maar enkel een "dode" kabel die ervan uitgaat dat het desbetreffende apparaat het juiste signaal kan produceren over de "verkeerde" uitgang. Dus dat de laptop HDMI-signaal kan versturen over zijn VGA uitgang, Veelal kan een laptop dat niet. Verkopers van dergelijke kabels vertellen dat echter niet. https://www.replacedirect.nl/klantenservice/veelgestelde-vragen/vragen-kabels/waarom-werkt-een-vga-naar-hdmi-kabel-niet.html#:~:text=De%20VGA%20naar%20HDMI%20kabel,VGA%20is%20een%20analoog%20signaal.
LeonardN
2 maanden geleden
@aard
Dat zou opzich een converter kunnen zijn omdat deze gevoed wordt. Het gaat dus om deze? https://www.bol.com/nl/nl/p/techvavo-vga-naar-hdmi-adapter-converter-universeel-met-3-5mm-jack-aux-usb-voeding-kabel-analoog-naar-digitaal-video-omvormer-male-to-female-1080p-full-hd-inclusief-usb-voedingskabel/9300000143123616/
aard-langenberg
2 maanden geleden
klopt, dat is hem
LeonardN
2 maanden geleden
Kan je even een ander apparaat testen, zoals een TV of andere monitor met HDMI?
Heb je de USB kabel er ook op aangesloten?
LeonardN
2 maanden geleden
Hoe dan ook als je een laptop zou hebben met HDMI uitgang ben je er gelijk. Nu zit je dus met gekonkel.
Vortexxx
2 maanden geleden
Tik ergens goedkoop een AppleTV op de kop en stream vanaf je laptop naar je AppleTV, als het om Netflix gaat dan kun je daar een app voor installeren, neem je Vuze dan kun je elk gewenst bestandsformaat afspelen mits je het bestand dan ergens deelt.
LeonardN
2 maanden geleden
@Vortexxx Dus nog een apparaat introduceren?! En dan ga je streamen in plaats van gewoon een tweede beeldscherm introduceren. Je maakt het probleem enkel groter.
SingingCoyote13
2 maanden geleden
bij zo een vga - hdmi converter, krijg je daar niet weer andere problemen bij ? ik had eens een vga converter en die had allerlei problemen met het omzetten van de resoluties. het beeld had of tientallen pixels te weinig of teveel aan een of meerdere zijden, of de resolutie was bv niet ondersteund.
Vortexxx
2 maanden geleden
@LeonardN "Dus nog een apparaat introduceren?! Je maakt het probleem enkel groter."
Een converter is ook een apparaat, het is lood om oud ijzer, ik zie overigens in de specs dat die Elitebook een DP heeft, en een DP -> HDMI is makkelijker en mooier want je blijft dan in het digitale domein dan van VGA --> HDMI(lijkt mij ook een heel lelijke oplossing)
LeonardN
2 maanden geleden
Een converter is ook een apparaat, het is lood om oud ijzer, Neen.
Een converter is een simpel apparaat. Als het werkt dan zijn we klaar.
Als je een streamer er tussen zet heb je niet het gemak van een tweede monitor, maar moet je dus weer gaan rommelen met apps etc. Zie je eigen uitleg:
(als het om Netflix gaat dan kun je daar een app voor installeren, neem je Vuze dan kun je elk gewenst bestandsformaat afspelen mits je het bestand dan ergens deelt.) Dat is dus het verergeren van het probleem ipv het oplossen. "ik zie overigens in de specs"
Zie mijn eerste reactie en mijn antwoord...

Antwoorden (1)

Dat is een hardware probleem.
Als je een laptop had gehad met een HDMI-uitgang had je dit probleem niet ondervonden.
Als je een beamer had gehad met VGA (en een laptop met VGA) had je dit probleem niet gehad.

Mijn advies zou zijn om de laptop die je op onterechte aanwijzing hebt gekocht in proberen te ruilen voor een laptop die wel HDMI heeft.

Andere mogelijkheid om te onderzoeken is of een DP naar HDMI converter meer geluk brengt, echter ben ik altijd sceptisch over dergelijke producten, omdat vaak niet goed duidelijk is of nu een converter of enkele een simpele kabel wordt verkocht, waarbij je dus waarschijnlijk weer tegen het zelfde probleem aanloopt als de huidige VGA>HDMI kabel/converter. (het zou moeten werken, maar doet het toch niet).
LeonardN
2 maanden geleden