Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk type harde schijf is het best geschikt voor allways on/low power ?

Omdat ik geen fan ben van data bij andere bedrijven in de cloud heb ik een Raspberry Pi draaien als servertje. De hele bestandsstructuur draait momenteel op een SD-kaartje van 500 GB. Dat is ruimte zat, maar SD-kaartjes staan nu eenmaal niet bekend om hun betrouwbaarheid en nog minder om hun snelheid.
Ik wil daarom een externe disk aansluiten op mijn Pi om daar de data op te zetten.
Aan de andere kant hebben SD-kaartjes wel het voordeel dat er geen bewegende delen in zitten en gebruiken ze in rust nauwelijks stroom. E.e.a. draait in principe 24/7, dus dat is wel fijn.

Ik zoek dus iets wat het beste van beide werelden combineert: geschikt voor 24/7 gebruik, betrouwbaar en liefst weinig stroomverbruik. Snelheid is een pre, maar niet doorslaggevend.

Welk type disk is dan het meest geschikt ? B.v. een USB-stick, een SSD of volstaat een ouderwetse HD met draaischijven ook wel ? (of nog een andere optie)

Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
in: Hardware
950
TurfGraver
8 maanden geleden
SSD, liefst twee in raid 1.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Benodigheden: Nog een Raspberry Pi en twee SSD schijven.
De tweede Raspberry maak je RAID controller en dan heb je een gespiegeld datastation, waarvan één gegevensdrager kapot kan gaan zonder gegevensverlies, RAID 1, dus.
Verbruikt uiteraard ook weinig energie. Hoe je dat moet opzetten? Zo:
https://www.makeuseof.com/how-to-set-up-raid-1-on-the-raspberry-pi/
(Lees meer...)
escape
8 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding