Hoe lopen de kabels door je huis na glasvezel aansluiting?

Ik overweeg over te stappen op glasvezel. Nu heb ik een grote afkeer tegen kabels door huis.
Voorheen liep er een coax kabel van mijn telefoonaansluiting naar mijn tv. Dat was via de buitenmuur, onder de verwarming, dus makkelijk weg te werken.
Ik kan nergens ontdekken hoe de bekabeling nu moet gaan lopen. Klopt het dat er een kastje in de meterkast geplaatst wordt en van daaruit helemaal een kabel naar het modem en tv ontvanger moet lopen? Dit is namelijk van de ene kant naar de andere kant van mijn woonkamer. Of kan dit anders?

Picture for question
9 maanden geleden
in: Hardware
1.9K
ronron1212
9 maanden geleden
Glasvezel komt binnen in je meterkast de rest blijft het zelfde
Pieterke
9 maanden geleden
Glasvezel loopt niet door je huis, komt in de meterkast.
MissB
9 maanden geleden
Ja dat weet ik, maar hoe maakt dit dan verder contact met de apparatuur? Dmv bekabeling toch?
Ikhebgeenidee
9 maanden geleden
De oude telefoon- en tv/radio aansluiting zullen niet meer werken. Alles gaat via het kastje in de meterkast.
Je kunt kijken of je via het stopcontact de verbinding kunt laten lopen.https://www.onlinekabelshop.nl/blog/zo-legt-u-internet-via-het-stopcontact-aan/
jc54
9 maanden geleden
Afhankelijk van welke aanbieder je hebt, De ene gaat met glasvezel naar de meterkast en heeft een omzetter die met coax verder gaat, de ander (o.a. KPN) bant alle coax en gaat via UTP-kabel verder. Deze kun je laten lopen waar eerst de coax lag.
Ritsuka
9 maanden geleden
Mijn glasvezelkabel gaat naar de modem, die staat ook in de meterkast.
Daarna gaat alles draadloos, via wifi. Ik heb alleen tv via zo'n 'internet via het stopcontact' ding.
MissB
9 maanden geleden
Dus ik krijg toch de bekabeling vanaf mijn meterkast langs al mijn muren van de woonkamer naar de tv??
Ikhebgeenidee
9 maanden geleden
Dat kan, maar hoeft niet (door via stopcontact te werken). Via kabel is wel het meest stabiel/betrouwbaar, in mijn ogen. Via stopcontact kan prima werken.
Verwijderde gebruiker
9 maanden geleden
Bij mij komt het via de kruipruimte binnen en gaat via de meterkast naar boven naar binnen waar het modem is geplaatst. Van daaruit weer door de vloer naar beneden, onder het huis door en via dezelfde leiding waar Ziggo zat weer naar boven. De oude koperen Ziggo bedrading is toen gelijk verwijderd.
ronron1212
9 maanden geleden
@DWL dat is niet in ieder huis zo.

Antwoorden (1)

De glasvezel komt binnen in je huis en wordt aangesloten op een glasvezelmodem. Op het moment van aanleg wordt vaak in overleg met de monteur besloten waar de modem komt te hangen. Meestal is de meterkast een logische plek, maar dat hoeft niet per-sé zo te zijn.

Vervolgens moet er 'een' verbinding lopen van de modem naar de apparaten. Dat kan op verschillende manieren.
De meest makkelijke en meest betrouwbare verbinding is die met de kabel. Dat is dan een koperen kabel. Niet langer glasvezel. Had je voorheen coax kabel liggen, dan is het wellicht mogelijk deze coax kabel te vervangen door de nieuwe UTP-kabel. Zorg dan wel dat je modem in de buurt komt te staan waar je coax vroeger ook binnen kwam. Da's het makkelijkst.

Wil je geen kabel door je huis dan kun je gebruik maken van WiFi. Minder betrouwbaar en makkelijker dan een kabelverbinding, maar nog steeds goed te doen. Echter niet alle apparaten kunnen WiFi ontvangen.

Voor die apparaten ben je toch op een vorm van kabel aangewezen. Daarvoor zou je kunnen kiezen voor ethernet-over-220V. Dat is een systeem waarbij het signaal over het gewone elektriciteitsnetwerk wordt gezet. Dat is de minst betrouwbare en minst zuinige verbinding, maar in de meeste gevallen werkt het of redelijk goed, of helemaal niet. Dat ligt niet aan de adapters, maar aan de inrichting van je elektriciteitsnetwerk.
Bespreek dus goed met je leverancier dat je de ethernet-over-220V adaptors terug kunt brengen als ze bij jou niet goed werken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 maanden geleden
ronron1212
9 maanden geleden
https://www.draadloostvkijken.com/ zie dit ook