Usb geeft aan dat ik moet formatteren, hoe kan ik dan de bestanden die erop staan openen?

Ik heb een usb met belangrijke bestanden maar als ik deze in mijn laptop stop geeft hij aan dat ik hem moet formatteren. De bestanden kan ik hierdoor niet openen. Kan iemand mij helpen?

een jaar geleden
in: Hardware
1.4K
Cryofiel
een jaar geleden
Als de bestanden te belangrijk zijn om kwijt te mogen raken, heb je natuurlijk regelmatig een back-up gemaakt.

Formatteer de USB, zoek de meest recente back-up, en zet die terug op de USB.

Als je dagelijks een back-up maakt, ben je hooguit een dag werk kwijt. Maak je wekelijks een back-up, dan ben je hoogstens een week werk kwijt, met wat geluk een stuk minder.
Mia_Ella_
een jaar geleden
Er is geen backup gemaakt. Is er een andere mogelijkheid om bij deze bestanden te kunnen komen?
Cryofiel
een jaar geleden
Werk je met Word onder Windows? Dan kun je op zoek gaan naar de map met tijdelijke Word-bestanden op de C:-schijf. Goede kans dat je daar (mogelijk onder een rare bestandsnaam) een redelijk recente versie vindt. Kopieer die naar een veilige plek en gebruik die dan als basis.

Lukt dat niet, dan zul je op zoek moeten gaan naar een bedrijf dat aan 'data recovery' doet. Dat kan zomaar 150 euro of meer kosten, en succes is niet gegarandeerd, maar meestal lukt het zo'n bedrijf jouw bestanden terug te halen.
Cryofiel
een jaar geleden
En heel soms... vind je een goede hobbyist die dit kan. Bijvoorbeeld bij een repair café, of op de lokale hobbycomputerclub.
Mia_Ella_
een jaar geleden
Het gaat om opname materiaal, misschien maakt dit het verhaal anders? Vandaar dat er geen backup is
Cryofiel
een jaar geleden
Van opnamemateriaal kun je toch ook gewoon een back-up maken? Of was het gloednieuw?
Mia_Ella_
een jaar geleden
Ja het was nieuw!
Utrecht
een jaar geleden
Is het een suggestie om te formatteren of is er geen keuze? Ik krijg de meldingen ook wel eens en ik negeer ze. Wegklikken en via de Verkenner de USB drive opzoeken en gebruiken. Niet formatteren.
Mia_Ella_
een jaar geleden
Dat heb ik ook geprobeerd en als ik er dan op klik krijg ik weer een verzoek om te formatteren..
Cryofiel
een jaar geleden
Heb je dit (met die opname) op dezelfde manirr gedaan als eerder, op/met dezelfde systemen?
Mia_Ella_
een jaar geleden
Nee. En ik heb nu op formatteren gedrukt en ook dat lukt niet…
Cryofiel
een jaar geleden
Een USB die op een niet-Windows-systeem is geformatteerd, is niet automatisch leesbaar op een Windows-systeem.

Maar als zelfs formatteren niet lukt, zou het kunnen zijn dat de USB domweg defect is.

Heb je voor "snel formatteren" gekozen, of voor volledig formatteren? Snel formatteren wil wel eens falen, terwijl volledig formatteren nog werkt.

Antwoorden (1)

Hopelijk werkt dit:

Open CMD. U kunt op Win + R drukken om het venster Uitvoeren op te roepen, typ dan cmd.exe en klik op OK .
Stap 2. Controleer of uw schijf slechte sectoren heeft. Typ de volgende opdracht in de opdrachtprompt en druk op Enter.

chkdsk H : /f (H is de stationsletter van het USB-station. Als uw station een andere stationsletter heeft, kunt u deze vervangen.)

Chkdsk

Typ Y als de schijf in gebruik is en druk op de Enter - toets om door te gaan.

Haal de verwijderde bestanden terug. U kunt de volgende opdracht typen en op Enter drukken om deze uit te voeren.
attrib –h – r –s /s /d H: *.*

Opmerkingen:
-h wijst het kenmerk Verborgen toe aan de geselecteerde bestanden.
-r verwijst naar het Read-only attribuut: bestanden zijn leesbaar en kunnen niet worden gewijzigd.
-s systeemkenmerk toewijzen aan de geselecteerde bestanden.
/s houdt in dat het opgegeven pad moet worden doorzocht, inclusief submappen.
/d parameter bevat procesmappen.

Nadat alle bewerkingen zijn voltooid, zult u hopelijk merken dat alle herstelde bestanden op uw USB-station worden opgeslagen met een nieuw gemaakte map. Standaard hebben de bestanden de indeling .chk. Maar u kunt het bestandsformaat nog steeds wijzigen en opslaan op de gewenste locatie.

Ook een USB-poort kan een van de redenen zijn dat uw flashstation niet goed werkt. Ik raad u aan om alle USB-poorten op uw computer te controleren.
Of wijs een stationsletter toe voor USB via Schijfbeheer. Soms kan de computer om onbekende redenen geen stationsletter toewijzen aan een externe USB-drive. U kunt uw schijf dus op de computer aansluiten en er handmatig een stationsletter aan toewijzen met de volgende stappen.
Zie voor verdere tips:
https://www.ubackup.com/articles/fix-corrupted-flash-drive-without-formatting.html
https://www.diskgenius.com/how-to/recover-files-from-flash-drive-that-needs-formatting.php
SimonV
een jaar geleden
Mia_Ella_
een jaar geleden
Geprobeerd, werkt ook niet… formatteren lukt zelfs niet….
Cryofiel
een jaar geleden
@SimovV, je gaat ervan uit dat de USB een schijfletter heeft. Als Windows aangeeft dat de USB moet worden geformatteerd, zal die USB normaliter geen schijfletter hebben.
SimonV
een jaar geleden
In dat geval zou je een programma als EaseUS Data Recovery Wizard kunnen proberen. Dat haalt gegevens van een ontoegankelijk apparaat.
https://www.easeus.com/resource/usb-flash-drive-not-recognized.html
Of zoiets:
https://alternativeto.net/software/easeus-data-recovery-wizard/?license=free
Cryofiel
een jaar geleden
Yep. ALS er nog datacommunicatie mogelijk is, is zo'n soort programma je beste kans.

Als de USB op een anderssoortig systeem (Mac, Linux, studio-apparatuur) is geformatteerd, werkt ook zo'n soort programma niet meer.

Maar aangezien de USB überhaupt niet meer lijkt te kunnen worden geformatteerd, ziet het ernaar uit dat die defect is.