hoeveel gb ram moet ik voor mijn Raspberry pi 4b kiezen?

ik ben van plan een raspberry pi 4b te kopen. de vraag s nu alleen of ik voor 2gb of 4gb moet gaan dat schild namelijk 20 euro en aangezien mijn buget niet heel groot is wil ik wel weten wat de voordelen zijn van 4gb ten opzichten van 2gb.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Hardware
2.8K
gvrox
2 jaar geleden
Hoeveel geheugen je nodig hebt hangt af van wat je ermee wil gaan doen, dus vul je vraag daarmee aan.
Ritsuka
2 jaar geleden
Wat wil je ermee gaan doen?
Zorg trouwens voor goede koeling! Hij kan erg warm worden als je er veel van vraagt.
SingingCoyote13
2 jaar geleden
het is jammer als je het goedkoopste model kiest en later er achter komt dat je er toch meer mee wilde doen en de 2gb ram net te kort schiet op dit punt, zodat je een nieuwe met wel 4gb moet kopen of niet de pi voor die toepassing(en) kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
omdat meerdere mensen dier naar vragen wil ik nog toevoegen dat ik het wil gebruiken voor verschillende hobby projecten maar ik heb inmiddels al iets meer onderzoek gedaan en kwam er achter dat 4gb een vereiste is voor de "lite" versie van windows 10
gvrox
2 jaar geleden
Waarom zou je Windows 10 willen draaien op een Pi 4 ?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
omdat dat leuk is om te proberen...

Antwoorden (1)

Het hangt natuurlijk van je wensen af.
2 Gb klinkt niet als veel geheugen in een wereld waar zelfs instapsmartphones vaak bogen op 4 Gb, maar in de embedded markt is het al behoorlijk veel. Het is voldoende om de Raspberry als responsieve desktop te gebruiken voor de meeste taken: surfen op het web met meerdere tabbladen, productiviteitssoftware en programmeren werken allemaal perfect op de Raspberry Pi 4 2 Gb.
Daar is een reden voor: vergeleken met een Windows-platform of zelfs met een traditioneel Linux-platform, zijn de makers van de Raspberry zuinig met geheugen om blijven gaan. Ze gebruiken nog steeds een van LXDE afgeleide desktopomgeving, ze maken zich druk om elke 10 Mb.
Met 4 Gb RAM heb je wat meer ademruimte. Je zult niet al te veel verschil zien voor standaard desktopgebruik - 2 Gb is daar genoeg - maar als je merkt dat je aan het multitasken bent, zal het extra RAM-geheugen zeker van pas komen. Er zijn ook andere redenen om voor 4 Gb te gaan: de extra 2 Gb RAM kan dienen als bestandscache, waardoor veelgebruikte gegevens worden versneld die anders via USB of de relatief trage microSD-kaart zouden moeten komen.
SimonV