Is een laptop beter bestand tegen oververhitting als je de harde schijf vervangt voor een solid state drive?

een 15 inch ultrabook (met alleen ssd) is wat te prijzig voor me. nou vroeg ik me af of het vervangen van de harde schijf in een laptop door een ssd je laptop wat rustiger laat draaien.

de ssd is alleen bedoeld voor het besturing syteem en "program files". wat ik gegoogled kreeg is dit wel een optie (de schijven verwisselen), alleen weet ik niet of er ook nadelen aan kleven.

de voordelen lijken dat de laptop sneller opstart en de ventilator minder zwaar ademt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Antwoorden (2)

Een ssd schijf bestaat uit een HardDisk zonder draaiende delen. Je PC gaat er dik op vooruit met opstarten, direct kunnen 'werken' met het systeem. Verder gaat alles zeker wat sneller. Een echte aanrader!

Je HD die je nu hebt vervalt, dus je laptop zal iets rustiger worden. Maar! jouw probleem kan verholpen worden door een herinstallatie en/of schoonmaken van de ventilator en de luchtkanalen (van en naar ventilator).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een SSD produceerd minder warmte als een klassieke harde schijf. Dus ja de laptop heeft iets minder te koelen. Echter behoord de harde schijf niet tot de grote warmte makers in een laptop. Dit zijn de CPU en GPU. Je notebook stofvrij maken / cooling nalopen doet vaak wonderen.

Een upgrade naar SSD is momenteel een zeer populaire upgrade (zoals werkgeheugen dat een aantal jaar geleden was) Dit heeft te maken met de zwakste schakel. Een computer gaat zo snel/langzaam als de zwakste schakel. De klassieke harde schijf is in de hedendaagse systemen voor de meeste toepassingen de zwakste schakel. Vervang deze met een SSD en je zult zien dat je oude bakje soms sneller windows opstart als een huidige i7 met hdd.

Mocht je niet teveel kennis hebben dan raad ik je toch aan om de koeling + upgrade SSD door een computerreparateur te laten uitvoeren. Zij rekenen vaak 5 a 6 tientjes extra en zorgen er wel voor dat de laptop goed word afgesteld en weer rustig "ademt" :)