Pc ontploft hoe kan dat ?

mijn vriend had een rode knop omlaag gedaan naast ventilator en ik leg hem op en BAM en fonk uit de ventilator denk ik kappot hij ging niet meer aan hoe komt dat en is te maken of de bestanden op een andere hardware te zetten ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
3.3K

Het beste antwoord

dan heb je hem op 110 volt gezet ipv 220 volt
En dan moet je een nieuwe voeding kopen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Een voeding is redelijk makkelijk zelf te vervangen (als je tenminste niet 2 linkerhanden hebt) stekkers passen maar op 1 manier. met 2 schroeven de zijplaten van je PC afhalen. met 4 schroeven zit de voeding vast (de vierkante bak waar je stekker in zit) alle draden die hiernaartoe lopen voorzichtig lostrekken (sommige zitten met een pinnetje vast) naar de winkel met deze voeding en vraag wat een nieuwe kost (let op er zit verschil in voedingen, dus niet zo maar een willekeurige voeding kopen, maar laat je adviseren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo heb ik ooit een stereo-torentje laten ontploffen. Blond...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar waarom ontploft het
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je hem op 110 volt hebt ingesteld. de spanning in nederland is 220/230 volt. 110/120 volt wordt in sommige andere landen gebruikt waaronder delen van Amerika.
Als je een te hoge spanning hierdoorheen laat lopen op het moment dat je de voeding op 110/120 hebt gezet, zullen er dus onderdelen doorbranden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor het begrijpen van de vraag. 'ik leg hem op' ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is te hopen dat het een goed gezekerde voeding betreft. Een slechte voeding blaast niet alleen zichzelf, maar ook het moederbord op (en die slechte voedingen tref je net zo goed aan in PC's van A-merken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is ook zo :D

Andere antwoorden (2)

Na het antwoord van Nieqoh, begreep ik ook de vraag. Nee, je bestanden zijn hoogstwaarschijnk onaangetast en in orde. Nadat je een nieuwe voeding hebt ingebouwd, start je PC gewoon weer op. Natuurlijk kan je de harde schijf ook in een andere PC stoppen om de data redden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die knop is er om de voeding in te stellen op 110 of 230 volt. Als hij op 110 is aangesloten en je zet hem op 230, dan is het minder erg dan bij jou, want jij hebt vermoedelijk de voeding opgeblazen.
Dat is niet zo heel erg, want waarschijnlijk is alleen de voeding stuk en kun je die vervangen en werkt alles weer.