Kan ik RAM-geheugen gebruiken die sneller is dan aangeraden?

Ik heb een Intel NUC. Ik wil er binnenkort nieuw RAM-geheugen in steken. Nou staat er bij de specificaties een snelheid van 2133 Mhz. Ram geheugen van die snelheid is duurder dan een hogere snelheid. Is het mogelijk dat ik een RAM koop van 2666. Zou het dan werken?

2 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Antwoorden (2)

Ja dat kan en is geen probleem.
Het werkt altijd (zolang het, het juiste type is, dus DDR4 als je dat hebt).
Als je echter van die snelheid gebruik wil maken moet je vaak even een setting in je BIOS veranderen.
LeonardN
2 jaar geleden
2133MHz voor DDR4 is de zogenaamde JEDEC standaard, dit is de snelheid waar RAM minimaal aan moet voldoen om feilloos te werken. Het is een beetje raar dat RAM van deze snelheid duurder zou zijn dan RAM wat sneller is, lijkt mij tegen de conjunctuur in. Ik zou nog willen aanvullen dat RAM met hogere snelheden prima werken zolang deze vermeld worden op de QVL bij Intel, deze "Qualified Vendor List" betekent dat de RAM van de vermelde fabrikant getest is op je NUC, i.t.t. het vorige antwoord gaat de strekking "het werkt altijd zolang het juiste type is" niet altijd op voor RAM wat niet vermeld staat op de bovengenoemde QVL. Check deze dus eerst even op de Intel site.(zie bron)
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
https://www.build-gaming-computers.com/is-memory-qvl-important.html#:~:text=Remember%2C%20if%20using%20PCPartPicker%20to,going%20to%20the%20manufacturer%27s%20website.&text=But%20in%20the%20desktop%2FPC,yourself%20in%20such%20a%20way. Short Answer To summarize the rest of the article, whether or not the memory QVL is important or not ultimately comes down to personal opinion. The general consensus among most experienced builders and hardware enthusiasts on this grey-area of a topic is that it's not necessary to worry about the QVL for consumer gaming/workstation PC builds, and that it's only crucially important to stick to when building high-end servers and other professional-grade systems of that nature. Als iets niet op de QVL staat is dat niet een teken dat die RAM-stick niet werkt, enkel dat er niet altijd support gegeven zal worden en dat het niet getest is. Ik heb nog nooit naar een QVL-lijst gekeken.