Waterkoelings systeem beter dan de ventilator ?

Ik zou willen weten wat beter is en de voordelen en nadelen geven als je het weet a u b.

Toegevoegd na 1 dag:
moet je het water verversen in de pc ??

Toegevoegd na 1 dag:
moet je het water verversen in de pc ??

Toegevoegd na 1 dag:
moet je het water verversen in de pc ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Er zijn tegenwoordig watercoolers die opstarten met je pc en waar je niets van merkt. Als voorbeeld neem ik hiervoor ee de A.L.C. van coolit.
Dit soort koelers zijn niet meer alleen voor de overclockers, maar ook voor mensen met bijvoorbeeld een stille htpc of een studio pc.
Doordat de ventilator zich niet meer perse op de cpu bevind kan deze elders in de kast worden geplaatst. Hierdoor kan de koeler dus vele malen groter zijn en hierdoor goed concurerren met de lucht koelers.

Het nadeel was met name de prijs en dat je alles los moest kopen, maar dat is al verleden tijd en met de prijs van 50 euro heb je een zeer complete en stille koeler.

Voor 25 euro heb je zeer goede luchtkoelers, maar als je rond de 50 euro te besteden hebt en ruimte in je kast over hebt, dan zou ik toch zeker de coolit alc kunnen aanbevelen.

(Helaas was deze te groot voor mijn mini htpc kast)

Toegevoegd na 4 dagen:
Het water hiervan hoef je naar mijn weten niet te verversen, althans ik heb het er niet bij zien staan en daarnaast blijft het een gesloten systeem dat kant en klaar wordt afgeleverd voor die 50 euro
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik neem aan dat je het over computers wilt hebben.
Zo ja, dan is een waterkoelingssysteem alleen maar nuttig voor de echte "die hards", de overclockers die alles uit hun PC willen halen zonder hem op te blazen. Daarmee gaan ze veelal ver boven de fabrieksspecificaties van de onderdelen, een soort sport.
Voor de normale gebruiker zijn zelfs de snelste PC's afdoende en stil te koelen als je de juiste fans gebruikt.
escape
13 jaar geleden
Een waterkoeler is veel stiller dan een ventilator, wat heel handig is als je thuis een opname-studio(ootje) hebt en ook als je niet constant een brom in huis wil hebben.
Hij kan net zoveel aan als een ventilator, al is een nadeel wel dat je kán vergeten om hem aan te zetten voordat je de pc opstart. Dan kan je naar de schroot...
Een waterkoeler werkt namelijk los van de pc.
Je kan de elementen wel zelf heel makkelijk in de pc inbouwen.
zo genoeg informatie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waterkoeling:
nadeel: waterkoeling is heel duur
voordeel: koelt uitstekend

Ventilator:
Ik heb nu een pc met een cpu i7 920, samen met mijn noctua ventilator en het koelt uitstekend, gemiddeld 40 graden in de zomerperiode.
Geef mij maar een ventilator, je moet het tenslotte niet verversen ;-)