Hoeveel kostte een nieuwe Commodore 64 (CBM64)?

Hoeveel kostte een nieuwe Commodore 64 computer in de jaren '80 of misschien wel begin jaren '90 in Nederland? Is de prijs gedaald in de periode dat deze computers nieuw in winkels lagen?

3 jaar geleden
in: Hardware
4.1K

Antwoorden (2)

Commodore Business Machines (CBM), zoals de Amerikaanse fabrikant voluit heette, onthulde de Commodore 64 in januari 1982. De eerste exemplaren lagen begin augustus in Amerika in de winkel en kostten 595 dollar. In Nederland kostte de machine in de beginjaren circa 800 gulden (363 euro).
In 1983 steeg de verkoop snel, vooral door prijsverlagingen van $ 600 tot slechts $ 300.
SimonV
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Let wel dat die 800 gulden toen nu iets van 700 euro zou zijn (omgerekend naar koopkracht). ;)
Griffin
3 jaar geleden
" Let wel dat die 800 gulden toen nu iets van 700 euro zou zijn"
En dan was je er nog niet, want een tapedeck kostte ook iets van 150 gulden, en een floppydrive 600,-
Antwoord: minder dan duizend gulden, maar dan had je nog niet een versie waarmee je goed uit de voeten kon. In januari 1983 kwam de Commodore 64 op de Nederlandse markt. Het werd een verkoopsucces: er zijn in ruim een jaar 60.000 verkocht. Een fragment uit een artikel in De Telegraaf van 21 april 1964:
"De Commodore 64 is overal beneden de duizend gulden te koop, springt prima om met kleur en geluid en is direct aansluitbaar op de televisie. Dat de ingebouwde programmeertaal te wensen overlaat en je eigenlijk dwingt om er, voor een bedrag van tweehonderd gulden, een beter hanteerbare taal bij te kopen, nemen de klanten kennelijk graag voor lief, evenals de tamelijk lorrige handleidingen."
De Commodore 64 was Engelstalig, met programma's los op schijfjes..
In 1964 kwam de uitgebreidere Commodore 264 op de markt, ook geschikt voor meer zakelijk gebruik. Nederlandstalig en met ingebouwde software. Prijs ongeveer 1500 gulden.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
De juiste jaartallen zijn 1983 en 1984.