zou er een "klik laptop"gemaakt kunnen worden?

dus een laptop waar ipv alles ingebouwd er uitsparingen zijn waarin je een dvd drive, geluidskaart ed in kan klikken.

van deze 2 voorbeelden weet ik dat ze via usb aangesloten kunnen worden. hopenlijk zou dat dus ook kunnen met de ventilator, toetsenbord ed. zodat je laptop niet langer zo goed is als de zwakste schakel, en dus voor een klein bedrag je bijv een nieuwe diskdrive in de daarvoor bedoelde uitsparing klikt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Een laptop heeft vaak meer verwisselbare onderdelen dan men denkt. Hieronder staan een paar voorbeelden van onderdelen die je kan vervangen en de daarbij moeilijkheidsgraad:

Zeer eenvoudig:

Ram geheugen
Hard disk
Voeding
Batterij

Voor lichtelijk gevorderde:

Wifi kaart
Mobile Videokaart
DVD drive
USB controllers
Toetsenbord
Cmos batterij

Voor gevorderden:

TFT/LED scherm
Displaykabel
Moederbord
Processor
Koel systeem (ventilator en heatpipes)
Behuizing
Diverse verbindingkabels

Het is al laat en misscihen ben ik nog een paar onderdelen vergeten.

Het upgrade/vervangen van onderdelen van een notebook is misschien niet zo eenvoudig als dat van een PC. Maar praktisch alle onderdelen zijn "klikbaar" (met hele kleine schroefjes) Dit heeft o.a. de maken met de beperkte aantal chipbakkers op de wereld. Elke nieuw chip kost ennorm veel geld (o.a. ontwikkelsings kosten) Toch kent een laptop meer "apparte" moederborden dan een pc. Dit heeft te maken met de beperkte ruimte in het apparaat. Het is ook maar goed dat we geen eenvoudige kliksystemen hebben voor de meestel onderdelen in een notebook.. Anders was een notebook net zo groot als een pc.

Mocht je nog iets willen veranderen aan je notebook dan kan je me altijd een PM schrijven. Ik kan je hierbij wel helpen.

Mvg,

Speurders84
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de accu of HD vervangen lukt me nog wel, maar nadat ik bij een (reeds overleden) laptop de achterkant eraf geschroefd had om eens binnenin te neuzen, kreeg ik hem echt niet meer helemaal in elkaar ....

Andere antwoorden (4)

Technisch is dat geen probleem, alleen hebben fabrikanten er geen belang bij. Het huidige systeem levert ze veel meer geld op. Dus het zal er hoogst waarschijnlijk niet komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar de consument wel... dus guerrilla fabrikanten kunnen hier het grote geld binnenslepen. aan mij zouden ze zeker hun eerste klant hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ze eerst maar eens de garantieregeling universeel maken voor er een universeel klik systeem komt.. Daar hebben véél meer consumenten iets aan. Er zijn namelijk fabrikanten die nog het lef hebben om 1 jaar fabrieksgarantie te geven (o.a. Acer, HP, Apple) en kan je vaak tegen betaling een jaar erbij krijgen. Terwijl je volgens de wet in Nederland 2 jaar garantie (non conformiteit wel aantonen) krijgt. Het enige wat je eigenlijks doet is het afkopen van kastje-naar-muur verhaal...
Hoi Menno,

In principe is dat ook al zo. Je kan vrijwel alles in je laptop gewoon vervangen hoor. Het is allen een beetje zoeken naar de onderdelen. En omdat onderdelen meestal lang mee gaan (3+ jaar) is het vaak veel interessanter om een paar euro meer uit te geven en een veel snellere laptop to kopen dan het oude kapotte ding te voorzien van relatief dure onderdelen. maar het vanvangen is meestal niet meer dan 10, 15 minuutjes werk.

Mijn vorige laptop heeft een nieuwe HD en een nieuwe DVD schrijver gekregen voor deze de deur uit ging. Die heeft 5 jaar geleefd. Mijn huidige laptop houdt het nu alweer 4 jar uit. Alleen de accu is vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de vele uitsparingen en connectoren zou een laptop veel te groot worden en (nog) eerder kapot gaan (bewegende delen). Dus uiteindelijk te duur. Veel onderdelen zijn bij veel laptops te vervangen, alleen niet zo eenvoudig als bij een pc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad de bewegende delen.
Ik had een SDkaartlezer met een klik ipv snoertje, door het (toch minimale) gewicht van de kaartlezer wiebelde hij de hele tijd. snoertje met USB werkt beter
Vroeger hebben deze bestaan. In de tijd van omwisseling van floppydrive naar CD-romspeler kon je de floppy vervangen door een CD-Romspeler. Ik moet nog ergens zo'n ding hebben liggen.

Nu is het goedkoper om die dingen in te bouwen of via USB aan te sluiten.