Waarom moet je IP camera licenties hebben op een NAS?

Er van uitgaande dat je een aantal camera's in je huis zou willen ophangen, waarom moet je licenties hebben op de beelden van die camera's op te nemen?

3 jaar geleden
in: Hardware
3.3K
LeonardN
3 jaar geleden
Het is altijd handig als je de stelling in je vraag middels een bron/link "bewijst".

Het beste antwoord

Dit is een licentiesysteem wat bijvoorbeeld Synology zelf aanhoudt. Je krijgt per NAS een aantal cameralicenties (zeg 8). Voor meer moet je per camera bijbetalen (licenties bijkopen).

https://global.download.synology.com/download/Document/Hardware/DataSheet/NetworkVideoRecorder/19-year/DVA3219/nld/Synology_DVA3219_Data_Sheet_nld.pdf
Maximum aantal IP-camera's • 32 kanalen (totaal van 960 FPS bij 720p, H.264), inclusief een maximum van 4 real-time diepe videoanalysetaken
• Inclusief 8 gratis cameralicenties; extra camera's vereisen de aankoop van extra licenties

In een thuissituatie zal je snel voldoende hebben aan het aantal meegeleverde licenties (8), maar voor bedrijven die meer willen, kunnen ze op deze wijze extra geld innen.

Dit soort maximale hardware per hardware of softwarelicentie zie je wel vaker. Een voorbeeld is Windows 10. Met de "Home"-versie kan je maar (:D) 64 cores draaien. Wil je meer zal je naar een duurdere licentie (versie) moeten grijpen. Duidelijker wordt dit bij CPU-sockets. Bedrijven kunnen dus niet de goedkope "Home"-versie nemen om hun dualsocket-server te draaien. (even een krom voorbeeld)
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_editions#Comparison_chart
===

Overigens geldt dit dus voor de software/hardware-combinatie waarvan je dan gebruik maakt. Als je de videodata direct of via andere software op de NAS dumpt, zonder gebruik te maken van de meegeleverde software zal je er vast ook wel zonder die licenties komen.
===
STOMtoevallig zit ik net dit te kijken:
https://youtu.be/N3zDANNGG3c?t=232
Dus hardware waarbij de software de hardware limiteert via licenties.
===

Antwoord:
Dat is de enige manier om meer dan het aantal camera's (in meegeleverde licenties) werkend te krijgen op het meegeleverde systeem.
Toegevoegd op 07 juni 2020 16:26: tekst
LeonardN
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Nog een bekend voorbeeld is Virtualisatie-software/CPU licentiemodel.
https://www.vmware.com/company/news/updates/cpu-pricing-model-update-feb-2020.html
Thecis
3 jaar geleden
Dus ze hebben een restrictie gelegd op het aantal camera streams wat je op een NAS kan opnemen (het aantal licenties)?
LeonardN
3 jaar geleden
Ja. Waar ik nog niet helemaal achter ben is of je het ook zonder zou kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@LeonardN "Ja. Waar ik nog niet helemaal achter ben is of je het ook zonder zou kunnen doen."
Er zijn wat alternatieven:
https://nascompares.com/answer/synology-surveillance-station-alternative-nvr/