Wat is er mis met de scanner van mijn moeder?

Mijn moeder heeft een Canon Pixma MP220; dat is een combinatie van printer en scanner. Aansluiting via USB. Computer draait Windows 7. Printen gaat prima, scannen niet.

Bij het scannen begint hij met opwarmen, daarna begint het scanproces. Het apparaat is lekker bezig, en in de preview op het scherm zie ik de foto verschijnen die ik op de scanner heb gelegd.

De ene keer dat ik het probeer verschijnt de hele foto, de andere keer een klein deel, weer een andere keer een wat groter deel. In alle gevallen komt daarna een foutmelding die zegt dat er geen communicatie mogelijk is met de scanner, en dat ik de kabels moet controleren.

Echter, communicatie is WEL mogelijk - ik zag immers een deels gescande foto! Verder weet de computer wanneer de scanner nog aan het initialiseren is (vlak na het aanzetten), en wanneer hij klaar is. Dus de kabel is prima.

Ik heb de drivers vers van CD opnieuw geïnstalleerd. Ik heb ook de virusscanner uitgezet. Dat hielp allemaal niet.

Wat kan er aan de hand zijn, en hoe los ik dit op?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (4)

Ik zou kijken voor helemaal nieuwe up-to-date drivers van internet. Verder zou ik nagaan of je toevallig een 32 bits driver op een 64 bits Win7 heb geïnstalleerd (of andersom).

Dat zijn zo de dingen die meteen naar boven sijpelen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou eens kijken bij de fabrikant voor de juiste drivers, zeker 64 bits
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Vanochtend even snel de nieuwste 64-bits drivers (OS is 64-bits) gedownload en geïnstalleerd. Maakt geen enkel verschil. (En die min is vanzelfsprekend *niet* van mij.)
kijk eerst eens in configuratie scherm bij usb of de pc het apparaat (verbinding/stroom) niet uit mag schakelen indien de pc dat wenst.

32bit op een 64 bit comp maakt niks uit daar kan windows goed mee over weg.
64bit op een 32 bit kan NIET
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk toch maar eerst eens dat je kabel wel goed zit. Indien wel kijk naar uw handleiding of u kunt ook de driver downloaden van de Windows 7
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Die kabel heb ik natuurlijk meteen gecontroleerd. Losgetrokken en opnieuw aangesloten, aan beide kanten. Of de kabel misschien een los contactje bevat, kan ik niet bepalen. Dat lijkt me echter extreem onwaarschijnlijk, aangezien de computer ziet of de scanner nog aan het initialiseren is of al bedrijfsklaar is, aangezien de computer de scanner kan aansturen, en aangezien er - voordat de foutmelding komt - wel degelijk een gescande foto op het beeldscherm verschijnt. Vanochtend heb ik de drivers gedownload van de site waarnaar je verwijst. Dat had geen effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is moeilijk vanuit een ver afstand, maar: kunt u ook gewoon scannen met de multifunctionele printer. door op de knop bij de printer zelf te drukken: scan -> dan op het zwart bolletje drukken. Denk ik, weet niet zeker heb deze printer niet in huis jmr genoeg. Vertel mij alles wat je weet. groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(zwart bolletje) linksonderaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou u ook wel aanraden om eens te kijken in de printeigenschappen van bijvoorbeeld MS Word zelf. Het kan zijn dat uw scanner denkt dat het op fotopappier moet worden afgedrukt maar dat het niet kan, want je hebt gewoon printpapier. Als ge begrijpt wat ik bedoel ;-)