Kan je zomaar een processor vervangen door een ander model?

Hallo

ik heb een Acer Travelmate met een Intel Celeron, maar zou ik die processor zomaar kunnen veranderen door een andere (moderne) processor (zoals i5-8the gen)? Of zijn er beperkingen?

Alvast bedankt!

4 jaar geleden
in: Hardware
17K
LeonardN
4 jaar geleden
Welk modelnr heb je exact? Staat onderop.
weeter
4 jaar geleden
Het is dit model
https://tweakers.net/pricewatch/383364/acer-travelmate-p253-e-10054g50maks/specificaties/ het was een hypotetische vraag, maar bij een desktop zou dat dan wel kunnen?
LeonardN
4 jaar geleden
Bij een desktop is vervangen van de CPU op zich altijd mogelijk.
Maar wederom geldt dat het socket overeen moet komen.
Dus stel dat je een "socket 1151" CPU hebt, moet je dezelfde socket kopen
https://tweakers.net/categorie/46/processors/producten/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqKMpMTvXNzFOyAnKKC1KT3TJzSlKLipWsqpWMDUFkWWKOklW0kqWBpZlSbG1tLQA

Antwoorden (1)

Nee. Bij laptops kan dat in regel niet, en als het al wel zou kunnen kan je er zelden een veel zwaardere en al helemaal niet een veel nieuwere CPU in krijgen. Laptop-CPU's zijn namelijk ook gebaseerd op een socket dat om de zoveel tijd verandert en vooral op een bepaald stroomsterkte en warmte afvoer. Van een Celeron naar een i5 gaan is dus vaak niet alleen praktisch onmogelijk maar ook fysiek onmogelijk. Vaak zitten de CPU's vast-gesoldeerd op het moederbord. ALS dat niet het geval is zou je met het exacte modelnr. van de Acer Travelmate kunnen kijken wat Acer stelt als mogelijkheden. Daarnaast is het vaak niet makkelijk om aan mobiele CPU's te komen.

Bij aanschaf van een laptop moet je dus altijd zorgen dat deze voldoende sterk is vanaf de koop, anders dan bij een desktop die altijd wel voldoende upgrade mogelijkheden kent.
Een desktopCPU vervangen is zomaar te doen, als je weet waar je op moet letten. Een laptopCPU vervangen is iets wat zelden kan en zelden gebeurt.
===
Dus:
-CPU moet niet gesoldeerd zijn
-CPU moet van dezelfde socket zijn
-CPU mag vaak niet veel zwaarder
-CPU moet te vinden zijn
=Ik dacht dat de hoofdvraag laptopCPU's was.

Ja. Bij desktopCPU's kan dat wel. Daar wordt dat dan ook vaak gedaan en zijn zolang, het socket nog niet te oud is deze ook voorradig, en anders wel tweedehands te krijgen.
Hierbij is het dus ook weer van belang dat je een CPU met hetzelfde socket koopt, en soms ook nog dat het BIOS een bepaalde update heeft gekregen als het gaat om wat nieuwere modellen.

AMD bijvoorbeeld werkt nu al weer een tijdje met socket-AM4 bijvoorbeeld. Je kan dan (vaak) van een "Ryzen 5 1600"(uit 2017) naar zeg een "Ryzen 7 3700"(eind 2019) upgraden, omdat deze allemaal compatible zijn.
Maar dan is het wel verstandig dat je eerst even checkt of je moederbord/chipset zeker weten de nieuwe CPU zal accepteren en of je dus je BIOS nog eerst even moet updaten met de oude CPU.

Intel heeft de gewoonte wat vaker te wisselen van socket, naast dat de benaming van sockets erg op elkaar lijkt (door het aantal pins dat bijna gelijk ligt). Dus pas dan helemaal goed op met wat je koopt. Meestal passen er maar twee generaties i3/i5/i7 in een socket.
De grootste valkuil is het huidige 1151-socket welke in eerste instantie wel op 4 CPU-generaties lijkt te passen. Ze passen prima, alleen werken ze niet. 9xxx en 8xxx hebben een 1151-v2 moederbord nodig.
Toegevoegd op 10 januari 2020 14:14: tekst
LeonardN