Hoe gebruik ik de hogere snelheid van RAM-geheugen?

Ik weet dat sommige processors en moederbords een bepaalde snelheid ondersteunen die niet altijd gelijk aan elkaar zijn. De de i7-8700k ondersteunt tot 2666MHz aan RAM geheugen. Maar hoe gebruik ik dan de hogere snelheid van RAM als ik bijvoorbeeld 16GB aan RAM heb, met een snelheid van bijvoorbeeld 3200MHz. Betekent dat, dat ik altijd mijn processor moet overlocken?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Hardware
1.7K

Antwoorden (1)

Processor type en geheugensnelheid staan los van elkaar, de chipset op het moederbord dicteert in grote mate de MHz van jouw RAM, en de proc heeft een klein vingertje in de pap op de connectie tussen chipset en proc wat FSB(Front Side Bus) heet.(zie schema rechts in wiki bron)
Bij het moederbord zit een RAM Preferred Vendor List bij(ook in te zien op de website in de handleiding) die aangeeft met welke type RAM en snelheid het moederbord het beste werkt. Maar ik zou het tweaken van RAM aan de wilgen hangen, de winst is zo marginaal terwijl de error-rates door het dak heen gaan(want geen fully buffered ECC RAM op een consumenten plankje) met een hoop onvoorspelbare problemen en BSOD's