Vanaf hoeveel GHz is een processor eigenlijk snel genoeg om goed op te kunnen gamen?

Hoi, ik wil binnenkort een nieuwe game pc kopen, en daarvoor ben ik alvast een beetje aan het rondkijken op het internet. Ik wil een niet al te dure, maar wel een snelle en zo'n goedkoop mogelijke gaming pc kopen. Daarvoor begin ik altijd met het kijken naar de processor, en daarin wordt de snelheid altijd uitgedrukt in GHz. Nu weet ik wel wat GHz inhoudt, maar niet wanneer een processor met zoveel GHz nou daadwerkelijk snel is. Weet iemand vanaf hoeveel GHz een processor snel is, en kan deze vraag ook beantwoorden? Dat zou me enorm helpen bij mijn zoektocht. Alvast bedankt.

--Jordie

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Hardware
8.7K
LeonardN
5 jaar geleden
Kijken naar Ghz is vaak geen goed idee (meer). Al jaren ligt de Ghz rond de 2,5 - 3,5 Ghz met hele verschillende prestaties vanwege verschillen in architectuur en hoeveelheid . Waar je beter naar kan kijken is naar benchmarks. Bij benchmarks wordt hardware getest op een of meerdere stukken software (en of games). Je kan dan een vergelijk trekken zonder je druk te hoeven maken over technische specificaties. Als je wil gamen is de CPU trouwens van ondergeschikt belang op de GPU(videokaart). Je kan met een beperkt budget beter een goedkopere AMD Ryzen 5 nemen en een GTX1060 ipv een GTX1050 nemen dan een Intel i7 met GTX1050. Zorg dus dat je de duurste videokaart kan kopen in je budget en werk dan vanuit daar. Hoe meer FPS hoe beter
https://www.tomsguide.com/us/intel-core-i9-9900k-benchmarks,review-5871.html
Je ziet dat een i9 9900K van Intel maar net beter scoort dan een i5 8600K.
Als gamer kan je dus bijna nooit dat prijsverschil rechtvaardigen.

Antwoorden (3)

Het ligt niet perse aan de GHz maar ook aan de cores en threads van de processor
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kijken naar Ghz is vaak geen goed idee (meer). Al jaren ligt de Ghz rond de 2,5 - 3,5 Ghz met hele verschillende prestaties vanwege verschillen in architectuur en hoeveelheid . Waar je beter naar kan kijken is naar benchmarks. Bij benchmarks wordt hardware getest op een of meerdere stukken software (en of games). Je kan dan een vergelijk trekken zonder je druk te hoeven maken over technische specificaties.

Als je wil gamen is de CPU trouwens van ondergeschikt belang op de GPU(videokaart). Je kan met een beperkt budget beter een goedkopere AMD Ryzen 5 nemen en een GTX1060 ipv een GTX1050 nemen dan een Intel i7 met GTX1050.

Zorg dus dat je de duurste videokaart kan kopen in je budget en werk dan vanuit daar.

Hoe meer FPS hoe beter
https://www.tomsguide.com/us/intel-core-i9-9900k-benchmarks,review-5871.html
Je ziet dat een i9 9900K van Intel maar net beter scoort dan een i5 8600K.
Als gamer kan je dus bijna nooit dat prijsverschil rechtvaardigen.

Als je een antwoord wil: 4 cores x 3 Ghz in een huidige desktop CPU is vaak meer dan voldoende.
LeonardN
5 jaar geleden
ik heb een intel i5-4440 die 3.2 ghz is en gamen gaat prima tot goed in combinatie met mijn r9 290