Waarom zit de 0 op het toetsenbord van een computer na de 9, en niet voor de 1?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
2K
Castle
6 jaar geleden
Dus waarom zit de 0 niet voor de 0? Volgens mij bedoel je 1.

Antwoorden (2)

Als je telt begin je bij 1 en niet bij 0. De 0 gebruik je pas als je bij het cijfer 10 bent gekomen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Als je telt begin je bij 1 en niet bij 0."
Niet altijd, denk maar binair als je moet tellen.
Omdat de huidige computertoetsenborden zijn afgeleid van die van typemachines.
Oude typemachines hadden geen toetsen voor de 0 en 1, voor die cijfers werden de letters O en l gebruikt. (dat was mechanisch simpeler en dus goedkoper)
Omdat de 0 vaak gebruikt werd is die later toegevoegd (na de 9, want 023 ziet er zo raar uit), pas later is het cijfer 1 aan het begin van de reeks als eigen toets toegevoegd.