Resolutie laserjetprinter vergelijkbaar met resolutie inktjet?

Ter oriëntatie voor de aanschaf van een nieuwe printer vraag ik mij af of de afdrukkwalitiet / resoluties van een inktjet- vergelijkbaar zijn met die van een laserjetprinter.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Resolutie van laserprinters zijn superieur aan die van inktjet.

Antwoorden (1)

De twee zijn niet vergelijkbaar op het punt van resolutie. Laserprinters printen precies waar er een beeldpuntje moet komen een puntje op het papier. Een inktjet spuit een wolkje van fijne inktdruppeltjes richting het papier en die komen niet exact terecht waardoor je een wolkje krijgt in plaats van een puntje.

Een aantal puntjes is niet te vergelijken met een aantal druppeltjes. Een laserprinter met een opgegeven resolutie 600dpi geeft daarom vaak een scherper tekstbeeld van een inktjet met een opgegeven resolutie van 7200dpi. Van een normale leesafstand ziet het menselijk oog overigens niet veel meer detail dan 300dpi, maar een scherpere afdruk oogt wel rustiger en leest daarom prettiger.

Bij foto's kan een inktjet juist in het voordeel zijn omdat je dan van heel dichtbij niet meer de afzonderlijke puntjes ziet, omdat de druppeltjes in elkaar overvloeien tot een egaler beeld. De foto is dan minder scherp, maar kan prettiger ogen.

In de praktijk zegt de opgegeven resolutie niet zoveel over de afdrukkwaliteit. Vergelijk daarom indien mogelijk proefprints van de specifieke modellen en lees vergelijkende test. Sommige laserjets zijn beter dan andere inktjets en andersom. In het algemeen kun je niet stellen dat laserjet of inktjet beter is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
* Wederom een juweel van een antwoord.