wat is er mis met mijn computer?

Mijn videokaart geeft geen signaal meer. Ik dacht eerst dat hij kapot was, totdat ik er een andere videokaart in deed. Toen startte hij een keer normaal op en de keer erna deed ook die videokaart het niet meer, dus deed ik mijn eigen kaart er weer in. Ook toen startte mijn computer een keer normaal op en daarna niet meer. Ik heb gekeken in mijn bios, en de primary gpu staat op pci express. Ik weet nu dus echt niet waar het aan ligt. en hoop dat iemand me hiermee kan helpen

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Worden die grafische kaarten extern gevoed?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn eigen videokaart wel, maar degene die ik had om even te proberen is een hele simpele zonder externe voeding.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En als je de PC in veilige mode opstart?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En hoor je ook iets bijzonders? Piepjes, geratel of zo? En de keren dat hij het wel deed, werkte toen alles normaal en dan bedoel ik echt alles?
En welk motherboard heb je? Als je er 1 hebt die je kunt tweaken (zoals somige Asus boards), zet de tweak dan terug naar normaal. (Asus is 30% meer CPU mogelijk maar kan een probleem vormen)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zojuist de veilige modus geprobeerd, dit maakt geen verschil. Ik heb niets gemerkt qua geluidjes e.d. Zo´n piepjes ding heb ik niet dus daar kan ik niets over zeggen. ASROCK H81M-DGS, dit is mijn moederbord. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van tweaken gehoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Windows? Apple? Zijn de logboeken nog te benaderen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb windows 10 64-bit, wat bedoelt u met logboeken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Zijn de logboeken nog te benaderen?"
Event viewer geeft geen details weer op hardware niveau, daarvoor moet je uitwijken naar Linux waarbij je heel makkelijk de pci-e bussen kunt monitoren en checken of er resets gedaan worden op de bus wat duidt op hardware problemen. Voor windows zijn die tools ook, maar die moet je dan op git afhalen, en dan nog wel zelf even compileren. zoals hier: https://jdinkla.github.io/software-development/2015/04/24/measuring-traffic-on-the-pci-express-bus-pcie.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou voorstellen via een live-usb stick naar een alternatief OS booten om uit te sluiten of het aan de hardware ligt of aan je windows installatie, gezien je de kaart al gewisseld hebt kun je die als mogelijke oorzaak uitsluiten. Misschien een probleem in de stroomvoorziening/moederbord?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik had mijn pc 2 dagen geleden inderdaad al even terug gezet naar windows 7, maar ook dit helpt niet. toen deed ook mijn ethernetkabel het niet. vandaar nu weer windows 10.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Probeer een andere voeding, deze is het makkelijkst te vervangen van de twee mogelijke oorzaken, want dan zit het probleem waarschijnlijk in het moederbord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb op het moment geen voeding liggen helaas. maar zal morgen even rond vragen. (mijn integraded gpu doet het trouwens wel) dus ik kan de computer wel gebruiken als ik de monitor op mijn moederbord aansluit. maar games zijn hiermee helaas echt onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Buurmannetje Inderdaad eveneen live usb of cd met linux er op en kijken of het werkt

Antwoorden (1)

dit moet liggen aan een fout in de bios of je os je kan de bios proberen opnieuw te installeren als dat niet werkt probeer een op te starten zonder video kaart. het kan ook dat je os de soort kaart niet ondersteunt zoals Nvidea niet Linux ondersteunt.

nog suc6
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"het kan ook dat je os de soort kaart niet ondersteunt zoals Nvidea niet Linux ondersteunt."
Ik weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt, maar Nvidia werkt perfect onder Linux. En het heeft allemaal gewerkt, dus het is niet zo dat Windows het ineens niet meer ondersteunt. Bovendien kun je een BIOS niet installeren, die kun je alleen maar programmeren, en wat zou er dan fout aan de BIOS moeten zijn dat je tot deze conclusie komt?