Waarvoor wordt ROM gebruikt?

Sommige mensen vinden ROM hebben belangrijker dan RAM. Ik begrijp niet
goed waarom.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
2.2K

Het beste antwoord

Om
het BIOS op te zetten
CD-ROM
Maar tegenwoordig ook voor bijvoorbeeld smartphones om een deel van het besturingssysteem op te zetten.
https://www.gsmacties.nl/info/geheugen/rom-custom-rom/
Misschien dat mensen die je er over hoort praten het daar over hebben, omdat ze altijd een customROM installeren op hun telefoon.

Toegevoegd na 5 uur:
Een groot probleem vandaag de dag is dat wanneer "ROM" gezegd wordt dit vaak in technische zin niet altijd meer ROM is. Zeker als men nu flash-geheugen gebruikt waar dat eerder (EEP)ROM was.

Toegevoegd na 1 maand:
Ik denk dat ik het punt heb gevonden.

Bij smartphones wordt er veel gebruik gemaakt van de term ROM voor intern opslaggeheugen, dat is een onjuiste benaming. Het is dan de tegenhanger van een hardeschijf.
Je ziet dan:
CPU: ARM v7 quadcore
RAM: 2GB
ROM: 16GB

Waar je dan apps en foto's op het ROM zou zetten. Dat is inderdaad belangrijk voor een telefoon omdat het snel vol zit.

Toegevoegd na 1 maand:
https://www.samsung.com/us/mobile/cell-phones/SM-J320AZKAXAR#key-specs
LeonardN
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
https://www.howtogeek.com/180798/where-is-the-bios-stored/ Vroeger werd het op EEPROM beschreven tegenwoordig flash idd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Ik vroeg me al af waarom sommige mensen ROM belangrijker vonden dan RAM, zoals de VS stelt. Jouw suggestie dat het met het kunnen plaatsen van customROM kan zijn is, denk ik, het correcte antwoord ! Plus van mij, dus ! (Dat ROM aan betekenis heeft ingeboet en er tegenwoordig ook beschrijfbare versies van zijn is waar. Maar dat komt omdat 'men' de terminologie niet goed hanteert. Dat is niet te verwijten aan de antwoord-gever en doet dus niets af aan de correctheid van het antwoord.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ bedankt!