Kan een lees/schrijfkop van een harde schijf beschadigd raken door verkeerde voeding?

Per ongeluk een verkeerde voeding op mijn harde schijf gezet en startte daarna niet meer op. Na wat speurwerk een nieuwe PCB (printplaatje) erop gezet. De schijf spinde daarna weer op maar geen lees/schrijf geluid te horen (ratelen). Volgens de verkoper van de PCB moest je eerst de ROM chip verwisselen maar dat vereist solderen, waar ik geen versnad van heb.

Uiteindelijk de schijf maar naar een data recovery specialist gebracht en die zegt dat de lees/schrijfkop beschadigd is (duurdere offerte hierdoor). Ik twijfel eraan omdat de schijf verder geen rare geluiden maakt oid. Ze kunnen je van alles wijs maken omdat je technische knowhow niet hebt.

Kan de kop toch beschadigd zijn door een verkeerde voeding?

Toegevoegd na 1 minuut:
versnad=verstand

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Antwoorden (1)

Dat je schijf weer draait zegt alleen maar dat je schijf draait.
De voeding gaat eerst naar een hele bult elektronica voor hij naar de lees/schrijfkop gaat. Die zal voor te beginnen al wel stuk zijn. Daarna kan inderdaad de lees/schrijfkop ook stuk zijn.
Knap werk als iemand de hele zaak weer aan de praat krijgt. Dat kost veel meer dan een nieuwe harde schijf. Maar aangezien je gegevens kostbaarder zijn dan een lege schijf zul je diep in de buidel moeten tasten.
Een en ander moet ook gerepareerd worden in een stofvrije ruimte, en dat is dus nóg kostbaarder.