Kan het kwaad om een CPU voor 5 uur op 80 raden te laten draaien?

Ik moet 1x per maand een zwaar taak uitvoeren op de PC wat mijn CPU maximaal belast. Daardoor wordt de CPU 80 graden.

Kan het kwaad om dus 1x per maand de CPU te draaien op 80 graden?

Intel Core i7 4771

6 jaar geleden
in: Hardware
1.5K
TurfGraver
6 jaar geleden
Nee hoor. Daar zijn ze op gebouwd. Zolang de koeling er voor zorgt dat temperatuur niet verder oploopt.
LeonardN
6 jaar geleden
Het kan geen kwaad, toch is het in de regel beter als electronica goed wordt gekoeld. Met een goede koeler heb je vaker ook minder herrie. Zeker als je nu de standaard meegeleverde koeler gebruikt.

Antwoorden (1)

Dat is geen enkel probleem, zelfs niet als hij 24/7 op die temperatuur zou draaien. Intel Core i7-CPU's zijn gemaakt met een Hi-K-silicium dat bestand is tegen hogere temperaturen. Daarnaast hebben ze een zeer goed energiebeheer. Boven de 100 graden wordt automatisch de snelheid van de processor verlaagt om oververhitting te voorkomen. Het kan natuurlijk geen kwaad om de ventilatie van de CPU te verbeteren om te zorgen dat de CPU zelfs bij permanente volledige belasting nooit te warm wordt.