wat is het knetter geluidje op mijn laptop ?

Soms als er iets van geluid afspeelt (bijvoorbeeld een popup) hoor je daarvoor een soort knetter geluidje. een beetje zoals een knalewrt maar dan iets zachter

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (1)

Dat ligt aan de configuratie van de eindtrap van de geluidsversterker. (Zie provisorische tekening).
Als er geen geluid wordt weergegeven staat de transistor T dicht, en de linkerkant van de condensator C dus op de voedingsspanning +V. De rechterkant staat via de luidsprekerspoel L op 0V. Over C staat dus een spanning +V, en over de spoel staat dan 0V.
Als er geluid moet worden weergegeven gaat T open, en komt de spanning links op C
plotseling(!) op een lagere spanning, bijvoorbeeld op +1/2 V, een 1/2 V lager. De spanning over een condensator kan niet plotseling veranderen, dus komt de rechterkant ook met een sprong 1/2 V lager, op -1/2 V, en dus komt er over L een spanningssprong 1/2 V. De conus van de luidspreker springt dus plotseling naar voor of naar achter. Je hoort een plop.
Daarna gaat de luidspreker in het ritme van de spanning. Je hoort muziek.

+V ---
|
[ ] R
| L
|---||---OOOO--
|/ C |
---| |
T |\ |
| |
0V ------------
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gaat het wel met je Reddie? Want je antwoord is op z'n minst heel wonderlijk te noemen, alsof je dit met een goeie spliff geschreven hebt... Computer is gewoon een beetje druk, is iets met interrupts...maar weet ik veel, ik zeg ook maar wat... Stel de OP eens voor wat primes uit te rekenen met prime95 en tegelijkertijd via winamp muziek af te spelen, en vraag 'm dan nog eens of het knetteren heel erg is geworden... ik denk dat ik het antwoord al weet. Maar je krijgt een + voor de ASCII art, want zoveel bullsh*t heb ik in tijden niet gelezen....
Reddie
6 jaar geleden
@RoqueTrader, dat het komt omdat de computer druk is klopt niet helemaal.
1. De getallen van het geluid worden niet real time één voor één naar de geluidskaart gestuurd, maar met een buffer tegelijk, zodat de soundprocessor los van de CPU geluidssamples naar de luidspreker kan sturen.
2. Windows werkt met timesharing. Alle actieve processen krijgen om beurten zo'n 2ms tijd om actie uit te voeren. prime95 zal dus andere processen niet blokkeren. Het is me niet gelukt een afbeelding toe te voegen. Daarom heb ik gepoogd met lettertekens iets te tekenen.
Dat lukt niet omdat GV in het invulveld voor het antwoord een ander lettertype gebruikt dan in het definitieve antwoord.
De spaties hebben een andere lengte, en daarom wordt de ASCII tekening een rotzooi.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Whatever... Ik heb dit zo vaak meegemaakt dat geluid begint te knetteren als weer een zwaar proces zorgt dat de processor "hogged" Maar goed, lees dit verhaaltje even op Tomshardware aandachtig, en let dan even op de volgende zin: " Since then I have noticed a contact static noise along with crackles and pops. I have narrowed down that the problem to be the cpu. When it is under load, the static gets louder. " http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2195647/cpu-causing-static-interference-onboard-audio.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Reddie " De getallen van het geluid worden niet real time één voor één naar de geluidskaart gestuurd, maar met een buffer tegelijk" Heb jij je weleens verdiept in ASIO? Want ook hier komt dat gekraak/geknetter voor bij low latency processing. Zie: https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=309414 Ik doe nogal wat dingetjes in Ableton i.c.m. ASIO, en waar de low latency noodzakelijk is (realtime effecten voor guitar rig5 bijv.) krijg je te maken met knetteren als je naast Ableton nog iets anders gaat doen zoals browsing met Chrome o.i.d.