Is RAM belangrijker dan CPU?

Hallo

Ik was opzoek naar een nieuwe game PC en zit te twijfelen tussen 2 computers. Maar ik weet niet welke, want de ene computer heeft een betere processor en de andere heeft 8GB meer RAM geheugen. Dus ik zou graag willen weten wat de beste keuze zou zijn voor gamen.

Specificaties computer 1: Intel core i7-7700 3,6 GHZ
8GB RAM
Geforce GTX 1060 6GB

specificaties computer 2: Intel core i5-7500 3,4 GHZ
16GB RAM
Geforce GTX 1060 6GB

Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag.
Alvast bedankt!

Toegevoegd na 21 uur:
De computers kosten beiden 995 euro.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
4.7K
TurfGraver
6 jaar geleden
RAM kun je vaak later eventueel bij plaatsen of upgraden.
Een CPU betekend dan uitwisselen (als het al kan met moederbord).
CPU is voor de rekensnelheid (niet onbelangrijk bij games).
RAM zodat niet alles gelezen en weggeschreven hoeft te worden naar de schijf (wat tijd kost).
Beide zijn dus belangrijk en afhankelijk van software zal deze meer baat bij het ene of ander hebben.
Voor games zou ik voor de sneller CPU gaan en 8GB lijkt mij meer dan zat daarvoor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou gaan voor de i5 met 16gb ram, Tegenwoordig worden steeds zwaarder en als je bijvoorbeeld chrome open hebt staan raakt het ram geheugen erg snel vol. Een I5 incombinatie met 16gb ram en gtx 1060 vind ik in verhouding beter dan de gene met i7
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Luuk: Da's nou net precies de verkeerde keuze, want als je het mis zou hebben dan is de vergissing in de grootte van het RAM het goedkoopst. Je moet natuurlijk altijd voor de i7 gaan boven een i5 ten faveure van de grootte van de RAM. Een proc wisselen wordt namelijk een dure aangelegenheid, en 8GB erbij prikken is 80 euries? Ik zou dus voor de i7 gaan met 8GB RAM, er zijn namelijk geen spellen die 16GB vereisen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Roquetrader, Je hebt wel gelijk ja, maar ben vooral nu benieuwd wat de 2 pc's kosten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De 2 computers kosten beiden 995 euro.
(Staat nu ook bij de beschrijving van de vraag)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als 1 van die 2 belangrijker was dan de andere, zouden er allang computers zijn met òf alleen een CPU, òf alleen RAM. Een dozenschuifketen zou daar groot mee worden: RAM? Ik ben toch niet gek? (of CPU enz.).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@sanskelotje: Het één is belangrijker dan het ander. Ik zal altijd een betere CPU kiezen boven meer RAM. Echter is de i7 die ze bieden niet eentje uit de top regionen, want die doen bijna zoveel als het hele bedrag waarvoor hij een complete computer heeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@sanskelotje Wat is belangrijker voor een race-auto?
Een goede motor of een goed stuur?
Een goede motor!
> sanskelotje begint met het ontwerpen van een raceauto zonder stuur...... CPU en RAM kunnen niet zonder elkaar, maar dat betekent niet dat een van de twee niet belangrijker is dan de ander, zeker voor sommige toepassingen. Waar je je dus beter op kan richten is de beste CPU met het mindere RAM en daarna als je merkt dat de hoeveelheid RAM tekort schiet deze aanvullen. Dat is zoals al uitgelegd veel kosteneffectiever. Een CPU moet je vervangen RAM kan je bijplaatsen en RAM is relatief goedkoop. Nog veel belangrijker dan een CPU is de GPU als de vrager een gamesysteem zoekt
http://www.guru3d.com/articles_pages/intel_core_i9_7900x_processor_review,16.html
Zelfs een 1000 euro kostende i9 doet weinig meer dan een i7 of AMD ryzen. Waar een zwaardere videokaart bijna altijd een goede investering is
https://nl.hardware.info/reviews/7263/14/nvidia-geforce-gtx-1080-ti-review-incl-sli-snelheidssprong-voor-dezelfde-prijs-benchmarks-dx12nrise-of-the-tomb-raider (voor gaming dus, voor andere processen ligt dat weer heel anders)

Het beste antwoord

Jouw CPU is eigenlijk de rekenkracht van de computer. Voor het renderen (dus laden van terrein) zal deze handig zijn alleen nieuwere games vragen niet per-se meer kracht qua CPU. Echter de GPU (grafisch geheugen/grafische kaart) is harder nodig, ook voor toekomstige games. Aan het ram zal je met 8 of 12 gb voorlopig genoeg hebben en is 16 niet echt nodig. Wanneer je een kleiner budget hebt zal ik toch voor optie 1 gaan en wanneer het prijsverschil klein is voor optie 2.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet perse belangrijker maar de komende jaren gaan games alleen maar meer van je RAM en GPU (videokaart) vragen dan van je CPU
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tja je voor de eerste optie kunnen gaan en dan later nog extra RAM erbij kopen