waarom duurt het altijd even voordat de computer is opgestart?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
Ritsuka
7 jaar geleden
je kunt het versnellen door zoveel mogelijk overbodige software te verwijderen. Het mooiste is een schone installatie van Windows, en je C schijf een SSD maken.

Antwoorden (1)

Het opstarten van de computer gebeurt in vier fasen. Dit vergt nogal wat tijd:

1. Eigenlijke systeemstart
Allereerst gaat de voeding de interne componenten (harde schijven, DVD drives,…) van stroom voorzien. Nu gaat de chipset een Reset signaal genereren totdat de voeding het Power Good signaal geeft. Het duurt eventjes voor de voeding de spanning heeft omgezet voor elk component.

2. Systeemstart onder BIOS
Het BIOS heeft zijn eerste grote stap in de vorige fase al gezet.
BIOS gaat nu alle hardware in eerste instantie configureren. Deze configuratie bestaat er voornamelijk uit een inventarisatie te maken van de aanwezige apparatuur en deze een systeembron toe te wijzen.
(1) Eerst worden er systeembronnen toegewezen en meegedeeld aan de Plug & Play apparaten (voornamelijk USB apparaten en apparatuur aangesloten op PCI slots).
(2) Dan gaat het BIOS een systeeminventarisatie maken. Kortweg gaat hij alle seriële en parallelle poorten afspeuren naar apparatuur en indexeert ook andere niet Plug & Play apparatuur. Voorbeelden hiervan: harde schijven, DVD-drives, …
(3) In stap 1 hebben we alle Plug & Play apparaten bij elkaar geraapt. Nu gaan we, of beter: BIOS, deze identificeren en configureren (dit maakt dat je bijvoorbeeld je toetsenbord met USB aansluiting kan gebruiken nog voor je besturingssysteem is ingeladen).

3. Schijfeenheid inladen
We hebben nu al het systeem opgestart. Vervolgens hebben we gecheckt of alle apparatuur aanwezig is. Dan hebben we een overzicht gemaakt met welke apparatuur er aanwezig is om tenslotte de configuratie van deze apparatuur te controleren (en eventueel bij te werken).
Nu we weten dat alles in principe zou moeten werken, gaan we dus écht ‘opstarten’. Kort gezegd betekent dit een opstartbaar apparaat (bootable device) vinden (1) – zoals een harde schijf, cd-rom, diskette – en van daaruit verder opstarten (2).

4. Inladen besturingssysteem
Vanaf dit moment gaan we het besturingssysteem inladen en zal er dus een ‘vertakking’ komen in het opstartproces gezien de rest van het opstartproces verschilt per operating system.
SimonV