Heeft het kopen en plaatsen van een wifi versterker zin als het wifisignaal in mijn huis heel erg zwak is?

De wifi valt op mijn pc een paar keer per dag uit. Aan het icoontje op de balk onderaan mijn pc scherm zie ik dat het signaal heel erg zwak is. Ik heb KPN en die hebben nu een actie van een wifi-versterker. Heeft het dan zin zo'n ding te kopen?

7 jaar geleden
in: Hardware
5.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
NEEN! KPN probeert je 'onzin met een [draadloos] verlengsnoer te verkopen
paulus811
7 jaar geleden
Ik zou eerst eens onderzoeken welke snelheid er op de router binnenkomt. Als dat al weinig is, valt er niets te versterken en helpt het meestal als kpn de lijn 'doorblaast'. Als dat goed is, kun je met de kanalen spelen om te kijken of het dan verbetert. Spullen kun je altijd nog kopen, maar zijn weggegooid geld als het aangeleverde signaal beroerd is.
Ritsuka
7 jaar geleden
Ik heb zelf de router in de meterkast staan, en dan 3 kastjes van internet via het stopcontact. 1 dus in de meterkast, 1 bij tv in woonkamer, en 1 bij de pc boven.
Werkt bij mij prima, is door KPN geinstalleerd. Heb je beneden in de buurt van de router ook slechte verbinding? Misschien moet je een nieuwe router hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@freekfluweel Als je er nou geen verstand van hebt, ga dan niet zomaar wat roepen, ok? Kom dan in elk geval met een alternatieve oplossing. Een WiFi versterker heeft wel degelijk nut, net als een power line adapter. Natuurlijk is bedraad aansluiten altijd het beste, maar niet altijd haalbaar (of wenselijk).
zondag
7 jaar geleden
Heb al pas geleden een nieuwe router van KPN gekregen maar helpt niet. De meterkast bevindt zich aan de andere kant van mijn slaapkamermuur maar zelfs daar heb ik af en toe problemen met wifi op mijn tablet, echter niet zoveel als op mijn pc die 15 m verderop in de huiskamer staat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is er een mogelijkheid om een gat te boren door die muur?
zondag
7 jaar geleden
Er is destijds al een gat door die muur geboord want de tv die in de slaapkamer staat is rechtstreeks op die KPN router (Experiabox) aangesloten door de KPN monteur. Maar daar wordt mijn wifi niet beter door.

Antwoorden (2)

Een wifi-versterker kán zin hebben, maar het kan ook zijn dat je beter af bent met een extra wifi-punt.
Een extra wifi-punt kan bekabeld (internetkabel) of via het lichtnet (is wel iets langzamer).
Het signaal zou ook nog sterker kunnen worden door de router te verplaatsen.
Wat uiteindelijk voor jouw situatie het beste is, kan je alleen uitvinden door e.e.a. uit te proberen.
jc54
7 jaar geleden
zondag
7 jaar geleden
De router zit in de meterkast en kan niet verplaatst worden. Toen ik nog bij Ziggo zat hadden we ook zo'n slechte ontvangst. Die providers weten dat en hebben verscheidene keren gevraagd of ze een zendmast op het dak van onze flat mogen zetten maar de VVE, wij als eigenaren dus, willen dat niet. Ik heb draadloze wifi want een snoer is te gecompliceerd aanleggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een WiFi-versterker(repeater) kan je ook gewoon instellen als AP, dus het heeft zeker nut. Al moet je wel een draadje leggen.
zondag
7 jaar geleden
Draad kan niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aanvullend op het voorgaande antwoord;
Als het daadwerkelijk een pc betreft en geen laptop zou ik kijken of het mogelijk is om een kabel te trekken of een powerline convertor (via het stroomnet) te gebruiken. Dit is in veel gevallen sneller dan wifi. (pc staat op een vaste plek in huis)
Als de modem nu in de meterkast staat heeft een wifiversterker waarschijnlijk maar beperkt zin. De nieuwere modems van KPN hebben al een behoorlijk groot bereik is mijn ervaring. Het verplaatsen van de modem zou afhankelijk van waar deze nu staat wel eens het goedkoopte en meest eenvoudige alternatief kunnen zijn.
De KPN WiFi versterker kan op twee manieren gebruikt worden: als repeater en als access point.

Als repeater pikt hij het WiFi signaal op en stuurt dat opnieuw (versterkt) de ether in.
Als access point wordt het internet signaal middels een netwerkkabel naar de versterker geleid, waarna het de ether in wordt gestuurd.

Het voordeel van een repeater is dat je hem niet bekabeld aan hoeft te sluiten, maar daar staat als nadeel tegenover dat het een stuk trager kan werken omdat hij afhankelijk is van hoeveel signaal er nog over is uit de oorspronkelijke bron.

Het voordeel van een access point is dat het direct toegang heeft tot de bron (meestal je modem) en dus geen vertraging heeft. Je laptop (of telefoon of wat dan ook) pikt het signaal op als stond je vlak bij het modem.

Het nadeel van een access point is dat je een netwerkkabel zult moeten aanleggen van de bron (modem) naar het access point.

Een access point is doorgaans nuttiger omdat het veel sneller werkt dan een repeater. Als je hem dan ook nog eens de zelfde netwerknaam (ssid) geeft als je modem hoef je ook niet steeds van netwerk te wisselen als je een andere ruimte in loopt. Dit laatste geldt overigens ook voor een repeater.

Je kunt zelfs een access point combineren met een power line adapter. Dat is zo'n stekkerblok-met-netwerkaansluiting. Eén blok bij het modem, en het corresponderende blok bij het access point. Zo hoef je geen kabels te trekken en heb je toch het voordeel van een access point.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zondag
7 jaar geleden
Dit is wellicht een goed antwoord maar voor mij is het volledige abracadabra.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kort antwoord: ja.