Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan het dat een batterij gaat ontladen zodra de stekker van de adapter er in gaat, zonder dat deze aan het stroomnet hangt?

Ik heb een oude IBM Thinkpad laptop, waarvan het lampje van de batterij altijd blijft branden. Zodra ik de stekker van de adapter in de laptop doe (zonder dat de adapter aan het stroomnet zit) gaat het lampje van de adapter ook branden. Terwijl ik dus niet aan het laden ben. wat is er mis, of maak ik mij voor niets zorgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
992

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De adapter bevat een transformator die de spanning van 230 V omzet naar de spanning voor je thinkpad.
Een transformator bevat een primaire kring (die met het net verbonden moet worden) en een secundaire kring (met je thinkpad verbonden).
Er is dus een stroomkring die een stroom kan laten lopen en je batterij kan leeg laten lopen.
In de secundaire stroomkring kan in het ideale geval alleen stroom lopen als de primaire kring ook gesloten is.
Maar geen een transformator is ideaal, er loopt zoals dat heet wel een nulstroom.
De batterij kan dus, zij het langzaam, leeglopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding