Mijn externe harde schijf ineeens een RAW indeling, wat aan tedoen ?

Mijn externe harde schijf heeft ineens een RAW indeling! had altijd ntfs maar op een op de andere dag een raw indeling, hoe kan ka n ik dat oplossen, formatteren gaat niet ivm belangrijke data

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
8.4K
capthavoc
7 jaar geleden
RAW is waarschijnlijk gewoon een fout melding
er zit weinig op dan te formateren
maar als je daarna meteen iets van recuva kan gebruiken kun je hopelijk het meeste nog terug halen scan in elk geval deep omdat de files natuurlijk "onder" de nieuwe partitie zitten.
capthavoc
7 jaar geleden
Oh ja en gebruik niet de ext schijf zelf om bestanden terug te halen want dan overschrijf je misschien juist weer iets dat recuva niet meer kan redden.
probeer echt alleen te redden wat super belangrijk is
de rest wat je via andere bron terug kan halen moet je overslaan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ho ho, niet meteen formatteren! Dan schrijf je naar de drive en dat is absoluut geen goed idee voordat je alles hebt gedaan dat je kunt om de huidige partitie te redden. Je kunt nog heel veel doen voordat je naar die drive gaat schrijven! Formatteren doe je pas als al het andere heeft gefaald. RAW is niet een foutmelding, het is hoe Microsoft een onherkende indeling noemt (als in een file system dat ze niet kunnen mounten). Het is wel het resultaat van een fout als die schijf gewoon NTFS had natuurlijk. Geef eerst eens aan wat voor harddisk het is, merk, type en grootte. Luister en voel ook eens aan de drive, komen er rateltjes/klikjes/andere rare geluiden uit? Zo ja dan nagaan hoe belangrijk de data is, als het ECHT heel belangrijk is meteen naar een professionele data recovery service brengen, anders kun je proberen er nog wat data af te peuteren voordat je 'm weggooit (want opnieuw gebruiken kun je dan beter niet meer doen). Lees ook eens de SMART status uit, wellicht geeft dat informatie over wat er mis is met de schijf. (Bijvoorbeeld met het freeware programma GSmartControl.) Daarna kun je met allerlei tools proberen om de partitie-informatie, bootsector-informatie (indien relevant) etc. terug te vinden en te herstellen. Recuva kan een hoop, maar voor partitieproblemen zweer ik persoonlijk bij TestDisk (http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download) Hier is nog een Top 10 met freeware recovery software:
http://fossbytes.com/top-best-free-data-recovery-software-2016/ Succes!

Antwoorden (1)

RAW betekent feitelijk niets meer dan een bestandssysteem wat Windows als zodanig niet meer herkend, pop-ups verschijnen dan zoals 'Disk F: is not formatted do you want to format it now'

Deze drive is éénvoudig te fixen met TestDisk als je weet wat het bestandssysteem ooit is geweest(NTFS/eXFAT) en de wizard volgt van dit handige/krachtige en bovendien gratis programaatje...(Tuts zijn er volop te vinden)