Externe harde schijf gevallen, doet het niet meer! Wat nu?

Mijn externe harde schijf is van de salontafel gevallen en doet het nu niet meer. Alle foto's en video's van mijn kinderen (peuter en baby) en onze vakanties staan erop :-(

Ik heb al wat data recovery software geprobeerd, zonder resultaat. Het lampje is nog wel groen en de laptop ziet nog een lokale schijf maar toch kan ik niets raadplegen. Iemand nog tips?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1.5K

Antwoorden (2)

Mijn eerste reactie zou zijn: haal de foto's terug van de back-up die je elders hebt gemaakt. Bijvoorbeeld op een andere harde schijf, of bij een cloud-opslag-dienst.

Maar uit je vraag begrijp ik dat je nooit zo'n back-up hebt gemaakt...

In dat geval zul je de informatie toch echt van je harde schijf moeten halen. Meestal lukt dat nog wel als je hem naar een bedrijfje brengt dat dit soort dingen kan.

Afhankelijk van de schade kan het meer of minder moeite kosten om nog informatie terug te halen. In het merendeel van de gevallen kost het een paar tientjes, zeg zo 50 tot 80 euro. Maar als er veel schade is, kan het honderden tot duizenden euro's gaan kosten...

Ik raad je daarom aan je schijf naar zo'n bedrijfje te brengen en te vertellen wat er is gebeurd. Spreek wel vooraf een maximum prijs af! Bijvoorbeeld: tot bedrag X alle informatie terughalen, kost het meer dan eerst overleg met (en toestemming van) jou.

Overleg ook wat ze moeten doen als de informatie wel teruggehaald kan worden, maar niet meer op deze schijf. Wat ik bedoel is: als de schijf kan worden gerepareerd, prima. Maar als de schijf niet meer kan worden gerepareerd maar zij de gegevens er nog wel af kunnen halen, dan zullen ze alles ergens anders moeten neerzetten. Wat moeten ze dan doen: ergens op een cloud-opslag-dienst neerzetten, of alles naar een andere externe schijf kopiëren? En wat kost in zo'n geval die nieuwe harde schijf, valt dat binnen of buiten de kosten die je hebt afgesproken?

Kortom: laat het doen door een bedrijf dat dat kan, en maak vooraf goede afspraken over wat ze zonder meer mogen doen (maximale kosten) en wanneer ze met jou moeten overleggen.

Oh ja, en maak vanaf nu altijd minimaal één extra kopie van alles wat belangrijk voor je is. Maar dat zul je intussen zelf ook wel hebben bedacht...     ;-(

Cryofiel
8 jaar geleden
Openschroeven en de HDD direct in de PC pluggen via SATA. Hopen dat het niet de HDD is maar de elektronica van de externe behuizing.

(Een externe HDD is 99 van de 100 keer een interne HDD, met een kastje eromheen en wat hardware om het onder USB te krijgen.)