Wat moet je doen als je voor het eerst een SSD harde schijf gebruikt?

ik gebruik linux als besturings systeem

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Er zijn een paar regeltjes waarmee je het beste uit de SSD schijf kunt halen:
Niet defragmenteren.
Zet geen Databestanden op de SSD schijf, als je ook een normale harde schijf gebruikt.
Zorg ervoor dat zo min mogelijk kleine gegevens (zoals foto's, muziek, documenten) op de SSD schijf weggeschreven worden. Die kunnen beter op een normale harde schijf.
Mocht je de SSD schijf als hoofdschijf gebruiken en je zet hem bijvoorbeeld in een Laptop als enige schijf in, dan zou ik hem in ieder geval in tweeën delen. Minstens 125 GB voor het bedrijfssysteem en de programma's en de rest als tweede partitie voor je gegevens, zoals de documenten, muziek, foto's, films en wat dan ook dat jij voor jou persoonlijk als gegevens bewaren wilt.
Ga je Windows opnieuw installeren, kun je nu bijvoorbeeld bij Windows 10 heel gemakkelijk aangeven op welke partitie jouw data standaard opgeslagen moeten worden. Ik neem altijd een andere dan dezelfde partitie waarop Windows en alle programma's staan. Dat scheelt een hele boel zoeken, mocht je Windows om de een of andere reden terug moeten zetten of opnieuw installeren.
Zie ook bijgevoegde link, die gaat over de instellingen van een SSD schijf...

De meeste winst haal je bij een SSD schijf uit het opstarten van de PC/Laptop en je programma's.