Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Videokaart ventilator koelt pas op hoge temperaturen, wat kan de oorzaak zijn?

Op dit moment heb ik een AMD Radeon HD 6870 (1GB videokaart) in mijn pc. Het viel me op dat de ventilator op de videokaart niet draait totdat het een temperatuur bereikt van wel tussen de 90 en 100 graden celsius.

De temperatuur kan ik zien op 'Catalyst Control Center.' Daar heb ik ook de ventilator snelheid op een handmatige percentage ingesteld (50%), want dan blijft de temperatuur rond de 50/65 graden celsius tijdens het gamen. Maar ik kan de ventilator niet forceren te roteren, dat gebeurt pas wanneer die een temperatuur bereikt van tussen de 90 en 100 graden celsius. Op dat moment heb ik pas de controle over de ventilator.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even bij de fabrikant de software downloaden (dus bij EVGA/ASUS/etc niet AMD).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met die software kan je zelf de curve instellen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een losse ventilator kopen en inclusief temperatuur sensor en deze via een app je kunnen aansturen zodat die bij een lagere temperatuur gaat draaien. Verder zou ik ook niet weten.

Het is de fabrikant die bepaald heeft dat pas bij 80 graden de ventilator hoeft te draaien. Het is allemaal in de kader van energie besparing en geluidsoverlast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding