Hoe laat ik mijn laptop een externe microfoon herkennen?

In mijn vorige vraag: http://www.goeievraag.nl/computers-internet/hardware/vraag/573877/laptop-audiogaatje-sluit-microfoon vroeg ik hoe het zat met een laptop, met maar één audio gaatje. Het betreft een Lenovo Dolby G50 laptop.

Op aanraden heb ik een Audio Jack Splitter gekocht. Ondanks blijft dat ding maar de interne microfoon gebruiken, terwijl ik de externe nodig heb om dingen juist op te nemen.

Iemand vertelde me dat het aantal ringen ook belangrijk zou zijn. Zo heeft de Jack Splitter 3 ringen en de microfoon en koptelefoon beide 2. De koptelefoon werkt overigens wel door de splitter.

Ik vermoed dat ik ergens in de instellingen de interne microfoon moet blokkeren? Of is er iets anders waar ik mee aan de slag moet?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik kocht de Hama Jack splitter van Bol.com http://www.bol.com/nl/p/hama-jack-adapter-4-pin-3-5-mm-jack-plug-2x-3-5-mm-jack-socket/9200000018321371/

8 jaar geleden
in: Hardware
4.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij audio inganegen (mixer) extern microfoon wel aan staan?
paulus811
8 jaar geleden
In het Control Panel kan ik bij SOUNDS kiezen welk aangesloten apparaat of interne microfoon/speaker ik wil gebruiken voor recording/playback
wilkers
8 jaar geleden
Wat fijn dat er mensen zijn die de techniek nog wel kunnen bijhouden. Ik stam nog echt uit het Windows XP tijdperk. Via het programmaatje 'Smart Audio' de ingang kunnen veranderen naar headset en ik had geloof ik ook microfoon kunnen kiezen. De externe microfoon werkt nu, heel erg bedankt!

Antwoorden (1)

Als je de volgende keer een vraag stelt omtrent computer problemen geef dan aan om welke besturingssysteem dit gaat bijvoorbeeld - Windows, OSX of Linux en welke versie dit gaat bijvoorbeeld - Windows XP, Windows 7 of Windows 10.

Om dit aan te passen doe dan het volgende:

1) Controleer of je geluid niet gedempt is > Druk rechts onderin op het volume control center.
2) Klik met je rechter muisknop op de volume control center rechts onderin en druk op > Play back devices.
3) Zorg er voor dat jouw device een groene vinkje laat zien.
4) Druk jouw geluid device aan en klik op > Configure > en zorg er voor dat je hem als standaard instelt.