Wat is CPU Virtualisatie en moet ik het aanzetten?

Ik zag in Speccy dat Virtualisatie was uitgeschakeld. Ik heb het vervolgens via de BIOS weer ingeschakeld. Maar wat doet het eigenlijk en heeft het nut?

8 jaar geleden
in: Hardware
9.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet of ik het goed heb, maar volgens mij is het met threads, heb je toevallig een Intel Processor? Want bij hosting bedrijven kan je VPS's kopen met fysieke cores en met virtuele cores, en virtuele cores zijn gewoon threads, en fysieke cores zijn gewoon echt hele cores voor je zelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet of ik het goed heb, maar volgens mij is het met threads, heb je toevallig een Intel Processor? Want bij hosting bedrijven kan je VPS’s kopen met fysieke cores en met virtuele cores, en virtuele cores zijn gewoon threads, en fysieke cores zijn gewoon echt hele cores voor je zelf.

Het beste antwoord

Het aanzetten van virtualisatie heeft alleen zin als je virtual machines op je PC gaat draaien. Een virtual machine is eigenlijk een computer binnen een computer, waarop je dan ook nog eens een heel ander OS kan zetten. Zo kun je bijvoorbeeld Linux draaien in een venster binnen Windows.

Toegevoegd na 5 minuten:
Versimpelde uitleg over wat het aanzetten van virtualisatie doet: bij het draaien van de virtual machine moet de CPU dus af en toe werk doen voor de virtual machine binnen een bepaalde context, maar natuurlijk ook nog steeds werk voor de 'host' computer binnen een andere context. De virtualisatie-instructies maken het mogelijk om eenvoudiger en sneller tussen de contexten te switchen.
gvrox
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet of ik het goed heb, maar volgens mij is het met threads, heb je toevallig een Intel Processor? Want bij hosting bedrijven kan je VPS’s kopen met fysieke cores en met virtuele cores, en virtuele cores zijn gewoon threads, en fysieke cores zijn gewoon echt hele cores voor je zelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gvrox
8 jaar geleden
Nee, dat heb je niet goed.