Wat precies kan je met een HDD/SSD doen?

Nouja ik heb een macbook nodig voor school, waarschijnlijk de retina en dan 128 gb. (Vind ik niet goed) Dus dan wil ik een HDD of SSD erbij kopen om dingen op te slaan (ja ik weet dat je er dingen op kan slaan), maar kan je ook vaste programmas er op zetten zoals Word, powerpoint, adobe illustrator? Maar ook games als minecraft of hoe moet ik dat zien? Of kan je alleen word bestandjes er in zetten (alleen losse bestandjes die bij een groter bestand hoort wat je zelf gemaakt heb zoals een werkstuk op word bijvoorbeeld). Dus kan je hier oop hele programmas op zetten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je wilt gamen raad ik je een macbook heel erg af.
Veel games werken niet op OSX. Je kan wel dualbooten,maar dat werkt ook niet optimaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dualbooten werkt zo goed als optimaal. Heb hier een dualboot mac, er zullen laptops die met Windows afgeleverd worden die minder werken.

Antwoorden (2)

Het ligt eraan in welke zin je het gaat gebruiken. Ik ga er even vanuit dat je het als externe harde schijf wil gaan gebruiken. Dat kan, maar in SSD vorm heeft dat geen zin. SSD's zijn duur, en het voordeel ervan is voornamelijk en hoofdzakelijk de snelheid ten opzichte van een traditionele HDD. Echter kun je alleen van deze SSD-snelheid gebruik maken als deze rechtstreeks is aangesloten op het moederbord. Als externe opslag zou je het moeten aansluiten door middel van USB, en die haalt de snelheid enorm omlaag.

Een normale HDD ernaast is dus het meest voor de hand liggend. Deze zijn ook goedkoper, en komen voor in grotere maten. Echter zijn ze wel weer kwetsbaarder dan een SSD.

Extra opslag inbouwen in een MacBook Pro met Retina-scherm is niet mogelijk aangezien de opslag daar rechtstreeks is gesoldeerd op het moederbord wat het praktisch gezien onmogelijk maakt. Het voordeel is hierdoor wel dat de SSD nóg sneller werkt omdat het directer is aangesloten op het moederbord.

Vergeet niet dat de MacBook Pro met Retina-scherm ook de mogelijkheid heeft om er een SD-kaartje op aan te sluiten. Klinkt heel raar, maar deze zijn tot 128 of zelfs 256GB te koop, en hier kan je dus ook gebruik van maken. Zijn tevens wel aanzienlijk duurder dan een HDD, en voor hetzelfde geld heb je een high-end model van de MacBook Pro met Retina-scherm met 256GB of zelfde 512GB opslag.

Als laatste even de vraag over de programma's. Het zou theoretisch gezien kunnen, maar in de praktijk valt het tegen. Zeker met zwaardere programma's is het eigenlijk niet te doen. De snelheid van zowel de overdracht bij externe HDD als de SD kaartjes is zodanig lager dat een programma nauwelijks kan draaien. Het is echt puur voor je data.

Hou er wel rekening mee dat je natuurlijk de standaard 128GB dan kunt gebruiken voor al je programma's, en dat je de HDD of SD-kaart dan gebruikt voor alle overige data. Verder heb je ook nog diensten als iCloud Drive. Werkt naadloos samen met OS X op een MacBook en is daarom ook nog een derde mogelijkheid.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een ssd of hdd is een harde schijf, wat je dus al wist. Op harde schijven kun je ook programma's of spellen opslaan en vanuit opstarten. Wat misschien ook handig is om te weten is dat dit allemaal ook kan op een usb stick en je dus daarmee misschien programma's kunt overzetten die je al ergens anders op hebt staan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een SSD is geen hardeschijf. Het is geen schijf.