Kan ik van een oude IDE schijf ook gebruik maken in mijn pc?

Ik heb nog een oude IDE schijf met windows erop en heel veel foto's. Kan ik die in mn huidige pc plaatsen (ik heb een aansluiting) en alle foto's eraf halen? Is het dan ook mogelijk om daarna hem te formatteren om hem helemaal schoon te maken? Windows start ik gewoon vanaf mn huidige HDD.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, als de aansluiting klopt en er stroom op staat is er niks wat in de weg zit, ja hoogstens nog even de juiste jumpersetting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hoe moet de jumper dan? Ik heb geen verstand van IDE :p
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poe, als je SATA de hoofdschijf is weet ik niet wat de IDE moet zijn, maar probeer gewoon even MASTER en daarna SLAVE.

Antwoorden (1)

Als de 'nieuwe' PC uitgerust is met een IDE aansluiting, kun je de IDE schijf, uiteraard met een IDE kabel, gewoon aanluiten.
Let op de evt. master/slave/single settings die je met de 'jumper' achter op de schijf in moet stellen. 'Single' is de instelling die o.h.a. voor de meeste moederborden werkt, maar het kan zijn dat je 'Master' moet instellen.
Let op: Het kan zijn dat je PC dan niet meer, od het 'oude' OS van de PC waar de schijf uitgekomen is, opstartomdat in de bios staat gespecificeerd dat de IDE hoger in de opstartvolgorde staat.