Wat bepaalt de snelheid van een laptop?

Ik wil een nieuwe laptop kopen die gewoon met alles snel reageert. Wat ik doe op mijn laptop is: Surfen op Internet, Word/Excel, fotobewerking en downloaden van films etc.

9 jaar geleden
in: Hardware
4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mac book , aangezien je geen prijs aangeeft.
Niesje1973
9 jaar geleden
Sorry, ben geen Apple fan.... Budget is 600/,-700,-
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een SSD in plaats van een gewone harde schijf is voor jou heel belangrijk

Antwoorden (2)

Als je een laptop wilt kiezen moet je rekening houden met verschillende factoren:

- Processorsnelheid : vooral voor word, internet etc.
- Videokaart : belangrijk voor games en videobewerking
- Werkgeheugen : ook belangrijk :)

Als je budget rond de 700 euro is raad ik je de Lenovo IdeaPad G710-00706 aan.
Een krachtige laptop van rond de 670 euro op dit moment.

Heeft goede processorsnelheid dankzij de i7 die erin zit en heeft een goede videokaart (geforce gt820m) & heeft 4gb werkgeheugen.

Is geschikt voor alles wat jij wilt doen :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zorg daarnaast ook voor een goede koeling; een laptop heeft minder mogelijkheden maar wie weet kun je wel extra koelen. En als je hem in een Porsche legt en dan vol gas geeft, is hij echt supersnel (:+=)) plus het voordeel van extra luchtkoeling met het raam open...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou ook een SSD kunnen nemen, dan laadt alles sneller
Niesje1973
9 jaar geleden
Die Lenevo ziet er goed uit maar ik wil graag een 15 inch scherm i.p.v. 17 inch.
En wat is beter/sneller:
Intel Core i7-4702MQ • 4 GB of
Intel Core i5-4210U • 8 GB
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan zou ik gaan voor de i5 met 8gb
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik voor de i7 en 4GB. De i7 is sneller en het aantal GB kan je altijd veranderen. Een laptop-CPU veranderen is vaak niet mogelijk en kostbaar. Altijd de zwaarste CPU en GPU kopen die je je kan veroorloven. Naar HDD en RAM moet je niet kijken.
Voor wat jij wilt doen zijn bijna alle moderne laptops geschikt. Natuurlijk bepaalt de processor voor een deel de snelheid van je systeem. Maar als je een grafische kaart met shared memory hebt, wordt het systeem alweer afgeremd.
Een grafische kaart met eigen geheugen, zorgt ervoor dat voor het grafische gedeelte (spreek: alles wat je op je scherm ziet), daardoor ook afgewerkt wordt en je cpu zich op de programma's kan concentreren.
RAM maakt ook wat uit: bij een 64 Bit systeem zou ik naar minimaal 4gb kijken, echter 8 GB of hoger is nooit verkeerd. Bij het bewerken van foto's heb je dat wel eens nodig.
Dan: downloaden van films: je hebt een ruime harde schijf nodig. Het hangt ervan af in welk formaat je de films download. Ik doe het voor 90% in 720p. Dit is een mooie resolutie en de bestanden worden niet al te groot.
Ben je echter pas tevreden met HD films van 1080p, dan heb je meer ruimte op je harde schijf nodig (rond de 4.7 gb per film of méér) en je hebt een goede processor en grafische kaart nodig.
Wil je dat alles echt soepel en snel loopt? Dan is een SSD een geweldige aanwinst. Deze zijn vele malen sneller dan een harde schijf. Je zult het in alles merken: opstarten van de laptop, opstarten van de programma's en ook het afsluiten.
Echter: bij de bewerking van foto's en video's merk je weer niks. Dan is je videokaart belangrijk. Minstens 1gb eigen geheugen of hoger.
Zo zie je maar dat het een combinatie van faktoren is. Ik zou in ieder geval geen laptop met een shared memory grafische kaart kopen.
Het voorstel van mijn voorganger van de Lenovo is een zeer goed voorstel. Ik heb de laptop net bekeken en heeft zowat alles wat je nodig hebt, behalve de SSD, maar die kun je later altijd nog inzetten...