Wat kan ik het beste doen om mijn laptop te upgraden voor zwaardere games?

Hallo, ik heb een lenovo essential b590 van 1,5 jaar oud. Ik game hier eigenlijk al op zolang ik deze laptop heb. Nu begin ik steeds meer te merken dat mijn computer bepaalde games niet meer aan kan. Ik vroeg me af, hoe kan ik mijn laptop het beste upgraden. Hier zijn de belangrijke specs van mijn laptop:
-CPU: i5-3210 @2,5ghz; turbomodus 3,1ghz
-RAM: 4gb ddr3 geheugen @1600 Mhz (in enkele sleuf, er is nog een lege sleuf. Max. totaaal geheugen is 8gb.)
-GPU: geïntegreerde intel HD Graphics 4000 (volgens game-debate is dit de zwakste schakel)
-usb 3.0 (zou bijv. een externe ssd op usb3.0 sneller zijn dan mijn interne hdd?)
-SATA II @3,0gb/s
-Harddisc 500gb HDD

Verder heb ik nog één vraag: Heeft het toevoegen van RAM/RAM-snelheid invloed op mijn GPU(die wat aan de trage kant is).

Alvast bedankt voor de reacties!

Toegevoegd na 1 minuut:
Mvg,
Noah

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
4K
Ritsuka
9 jaar geleden
laptop is zeer moeilijk te upgraden, meer ram wil nog wel, maar daar houd het vaak op
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka, wat vaakt nog wel kan is het vervangen van de HDD door een SSD en dan je HDD in je DVD drive verwerken. Dat lukt vaak ook nog. Maa voor de rest wordt het inderdaad lastig.

Antwoorden (2)

Het probleem is de Intel HD graphics 4000.
Koop je een nieuwe videokaart dan is alles opgelost alleen het upgraden van een videokaart op de laptop gaat heel moeilijk en de keuze is beperkt.

Het toevoegen van RAM heeft geen invloed op je GPU. Als je er nog eens 4gb ram bij doet zul je een snellere laptop hebben maar geen snellere gaming experience :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat dacht ik dus al maar iig bedankt!
Jouw laptop was al vanaf het begin niet geschikt voor de zwaardere spellen. Iedere geïntegreerde grafische kaart zal niet alleen met je RAM moeten werken, maar ook van je CPU gebruik maken. De meeste spellen zijn er juist op gebaseerd gebruik te maken van het RAM van je Grafische kaart én van de kloksnelheid van deze kaart, zodat de CPU nauwelijks belast wordt. Een systeem met een i5 en een snelle dedicated grafische kaart is vele malen sneller dan een systeem met een i7 en een geïntegreerde grafische kaart. Een upgrade is in jouw geval onmogelijk. Je kunt aan je laptop geen grafische kaart toevoegen.
Alles andere: een SSD, meer geheugen is goed voor een versneld laden van je programma's, maar niet voor de verwerking van gegevens. Zelfs een Videobewerkingsprogramma heeft vandaag de dag een goede grafische kaart nodig.
Ik zou overwegen de laptop te verkopen (hij is ook al niet meer de nieuwste). Je kunt er misschien nog een leuk prijsje voor krijgen en koop dan een nieuwe laptop met betere specs. Kijk dat je een goede grafische kaart in de laptop hebt. Een grafische dedicated met minstens één of twee gigabyte eigen geheugen,
en een hoge kloksnelheid. NVDIA is een goede keuze.
Maar ook hier goed nakijken. Bij laptops heb je het probleem van hitte ontwikkeling. Dit kan dan weer de oorzaak zijn dat je CPU langzamer gaat draaien. Ik zou voorlopig testberichten gaan doorlezen over de voor en nadelen van deze laptops. Kijk dan naar gaming laptops... Een verlicht toetsenbord is dan ook handig.
Deze moet ook voldoende geheugen hebben. Minstens 4gb, het liefst 8 of meer en een SSD of HD met 7200 toeren.
Voor het geld van zo'n laptop kun je een fantastische desktop met een 3D scherm kunnen kopen... ;)