laptop maakt veel lawaai, is een SSD er in plaatsen een oplossing?

Ik heb er laatst windows 8.1 op geïnstalleerd hierdoor is het erger geworden waardoor het stoort. Ik heb een HP pavilion dv7 -6101sd

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

Alleen als het lawaai afkomstig is van de harde schijf zou het plaatsen van een SSD kunnen helpen. Een SSD heeft geen bewegende onderdelen en is daardoor geluidloos. Mocht de herrie echter komen van bijvoorbeeld de fans dan heeft het plaatsen van de SSD geen zin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Wat is een fans? Het geluid komt af van de ventilator.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De fans, zijn je ventilatoren. In dit geval heeft de SSD dus geen zin
paulus811
9 jaar geleden
De fan slaat ook aan op de warmte van de HD, dus een SSD kan wel degelijk zin hebben. Een SSD ontwikkelt namelijk geen warmte waardoor de fan het opslagmedium niet hoeft te koelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
op zich heb je daar gelijk in, ware het niet dat het probleem pas ontstond na installatie van W8.1. De (extra) warmt komt dus niet van de HD maar van de processor die blijkbaar wat meer moeite heeft met de nieuwe Windows versie
Als het geluid van de harde schijf afkomstig is wel, maar dit kan ik me zeer moeilijk voorstellen. Waarschijnlijk ligt het aan de fan dat jke laptop lawaai maakt? Daar is de Pavilion-serie lange tijd zeer bekend om geweest en een van de redenen (naast de beperkte betrouwbaarheid) die deze serie en HP als merk een zeer slechte reputatie bezorgd heeft.

Aangezien een HDD normaal gesproken niet erg warm wordt, zal dat niet de reden zijn dat een fan snel gaat draaien. Derhalve denk ik dus niet dat een SSD een oplossing zal zijn. Maar een SSD laat je laptop natuurlijk wel sneller lopen (niet krachtiger, je processor en geheugen zijn immers hetzelfde, maar wel responsiever omdat bestanden via een SSD sneller ingeladen worden).

Dus behalve de evt. koeling (SSD's zijn wel koeler dan HDD's) is er dus ook een andere goede reden om een SSD te installeren. Is het lawaai nog steeds een probleem naderhand, kun je de SSD altijd meenemen naar een ander systeem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien helpt het om de stof te verwijderen die tussen de fans en de koelvinnen zit.
Kijk wel uit dat je niks beschadigd want het is erg gevoelig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet alle ssd's zijn koeler dan hdd's, dat hangt er sterk van af wat voor ssd je aanschaft.
Misschien helpt het om de stof te verwijderen die tussen de fans en de koelvinnen zit.
Kijk wel uit dat je niks beschadigd want het is erg gevoelig.