Hoe maak ik mijn computer van binnen schoon?

Hallo,

Zo ongeveer 3/4 maanden geleden heb ik een Game-Pc gekocht.
Nu zit er al wat stof in dus is het tijd om hem schoon te maken.
Ik heb hier een aantal vragen over hoe ik dit het best zou kunnen doen.

Ik heb wel wat gelezen over kwastjes, oorstaafjes, rietjes, perslucht, stofzuigers enzovoort.
- Maar wat is nu het best om te doen?
- En op welke plekken gaat het meeste stof zitten?
- Moet ik me ontladen als ik mijn pc-kast openmaak?
- Op wat voor ''ondergrond'' kan ik mijn pc het best zetten als ik ermee bezig ga?
- nog meer tips??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.2K
capthavoc
9 jaar geleden
http://www.wikihow.com/Clean-the-Inside-of-a-Computer is een goeie link om te beginnen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
niet veel wijzer uit geworden..

Antwoorden (2)

Verwijder alle aangesloten kabels en laat de computer eerst afkoelen. Houd de stroomknop even ingedrukt om de computer zelf te ontladen en maak de zijpanelen los. Blaas eerst met een spuitbus met perslucht het stof weg in en rond de ventilatoren, koelelement en de onderdelen. Kantel de bus lucht maximaal zestig graden en gebruik korte stoten om het stof weg te blazen.

Het is een grote kans dat er hardnekkig stof in de ventilatoren of tussen de koelelementen zit, gebruik dan een antistatisch kwastje om het voorzichtig stof weg te vegen. Voorkom dat er vocht bij de onderdelen komt, laat de ventilatoren niet te veel draaien en raak niet met je handen de onderdelen aan.

Succes!

Toegevoegd na 2 uur:
Gebruik ook in géén geval een stofzuiger om het inwendige schoon te zuigen! Statische elektriciteit kan veel schade aanrichten aan moederbord en andere onderdelen. Er bestaan overigens speciale antistatische stofzuigers die dit probleem ondervangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedoel je met de stroomknop gewoon de knop waarmee je hem aanzet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja die bedoel ik ;-)
Maak de kast open.

Neem een stofzuiger of perslucht.
Blaas of zuig alle stof er uit, vooral daar waar de ventilator en de voeding zit.
Gebruik eventueel een stofkwastje.
Maak alle geheugenchips en stekkerverbindingen even los er druk die weer terug op hun plaats, zodat die weer goed kontakt maken.
maak de kast weer dicht.
Klaar