Als de specs zegt dat je 400 pagina's kan uitprinten per cartridge, en er zitten 4 cartridges in de printer, hoeveel pagina's kan je dan printen?

Ik weet al dat ze uitgaan van een dekking van 5%. Dus als je full color pagina's wilt uitprinten, moet je het getal door 20 delen. Dus als er staat 400 pagina's, dan kan je dus 20 full colour pagina's uitprinten, even van uitgaand dat er geen wit tussen zit.
Mijn vraag is, is dat per cartridge? Dus met 4 cartridges is dat dus 80 pagina's? Of hebben ze hier al rekening gehouden, en is de cartridge geschikt voor 400 pagina's wanneer je een dekking gebruikt van 5%, en alle kleuren evenveel gebruikt?
Want is het laatste geval zou dat namelijk betekenen dat je, als je een A4 volprint met 1 kleur, je dus maar 5 pagina's kan printen?

Ik heb hier al over gehad met een klantenservice van een printerfabrikant, maar die lulde ik dus helemaal vast en ze bleef zichzelf dus maar tegenspreken. Conclusie: zelfs zij wist het dus niet!
Dus ik hoop dat iemand goede argumentatie of bronnen heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
5.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een inktjetprinter verbruikt ook inkt als er NIET geprint wordt, nl. bij reiniging van de printkop. Dat is in de praktijk vaak net zoveel inkt als het verbruik bij daadwerkelijk uitprinten, maar is uiteraard afhankelijk van printfrequentie. Kortom: Dit soort theoretische waarden zegt weinig over werkelijk inktverbruik.

Het beste antwoord

Het is een schatting en dus in extreme situatie's of voorbeelden kan het anders uitpakken.

Ook het is afhankelijk van wat je in de cartridge hebt zitten. Als al de cartridges dezelfde type/kleur bevatten, dan mag je de inkt bij elkaar op tellen. Als het verschillende type kleur inkt bevat, dan is het parallel en zou je in het slechtste geval de laagste waarde dienen te nemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het antwoord is 400 als het verschillende kleuren zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is het aantal per cartridge, als je er dus 4 cardrige's in doet kan je 80 pagina's printen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hoi.
Dat zou ik dus ook verwachten.
Daarom vroeg ik het aan een expert, namelijk 123inkt.
Antwoord was dit: Bedankt voor uw reactie.
Bij meerdere kleuren wordt eigenlijk laag over laag geprint, dus blijft de dekking hetzelfde. Oftewel... maakt niet uit als je er meerdere cartridges in doet, het blijft 400 pagina's, omdat alle kleuren altijd gebruikt worden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Mariusjr, dat klopt gedeeltelijk volgens mij. Het ligt er niet aan hoeveel kleuren de printer gebruikt om iets uit te printen, meestal allemaal voor het mooiste resultaat, ook al is dat met tekst niet nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De manier om de meest pagina's te printen is 400 zwart, 400 magenta, 400 cyan, 400 yellow (of andere kleuren als je andere kleuren hebt). 5% dekking. Als je een fullcolorprint doet kan je er 400 totaal printen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
400+400+400+400=400 Een fullcolorprint weegt 4x zoveel(papier niet meegerekend).