hoe maak je je eigen cloud van je nas?

Ik heb al een aardige tijd een nas-server(12tb), hier staan dan mijn films etc op.
Alleen nu wil is dat als ik bijvoorbeeld ergens anders ben op mijn nas kan inloggen en hierop een film kan kijken/pakken.

en uiteraard zonder dat ik op mijn nas een windows-server moet installeren en dan met teamviewer het ergens heen slepen zodat ik het wel kan zien.

Is hier een optie voor in je router, of een programma.
zag al wel Owncloud, maar weet niet of dit het juiste programma ervoor is en fijn is in zijn werking.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (2)

Dat is afhankelijk van de software op je nas en dus eigenlijk van je nas. Merken als QNAP en Synology hebben remote access in de software ingebakken, dus zijn via een internetverbinding overal op de wereld te gebruiken. QNAP heeft zelfs een cloud login functie waarmee je niet alleen je bestanden kunt benaderen maar ook je nas zelf kunt beheren en downloads en backups starten.
paulus811
9 jaar geleden
Ik kan me vergissen maar ik dacht dat owncloud bedoelt was om een nasachtig servertje te maken ipv voor een nas. Maar dan kan je m.i. beter amahi gebruiken.

In principe is je nas per definitie 'cloud'. Althans binnen je eigen netwerk. Het enige wat je moet doen om dat ook buiten je netwerk te doen zijn de juiste poorten openzetten in je router en eventueel ook in je modem om het geheel van buitenaf te kunnen bereiken. Besef dan wel dat je mogelijk een dynamisch ip-adres hebt. Dus je zal gebruik moeten gaan maken van dyn dns.

De poorten die je kan openzetten zijn (tenzij je dit zelf hebt verandert en dat is eigenlijk wel aanbevolen, men kan altijd al je poorten scannen dus het houdt geen doorwinterde hackers tegen maar is een klein extraatje om het jan de buurman toch niet zo gemakkelijk te maken): 21 voor ftp (want dat is de eerste optie: een ftp-service in je nas inschakelen) en 80 voor http (want dat is de tweede optie: alles via de webinterface van je nas regelen). Het veiligste lijkt mij die eerste optie (ftp) op een andere zelfgekozen poort.