Wat voor grootte ventilatoren passen in mijn CoolerMaster K380 MID TOWER?

Hallo,
Mijn vraag luidt als volgt; wat voor grootte ventilatoren passen in mijn CoolerMaster K380 MID TOWER behuizing? Er passen in totaal 4 ventilatoren in. 1 aan de voorkant. 1 aan de zijkant (waar de window zit), 1 aan de bovenkant en 1 aan de achterkant. Nu heb ik er al 1 aan de voor& achterkant zitten. Maar ik zoek nog 2 ventilatoren. 1 voor de zijkant en 1 voor de bovenkant. Weet iemand welke grootte ik daarvoor moet zoeken? Of maakt dat niet veel uit? En is het wel goed voor mijn pc als ik 4 ventilatoren heb? Ik heb trouwens een voeding van 750 watt. Er kan er nog 1 op het moederbord worden aangesloten, de andere moet worden aangesloten op de voeding.

Bvd, Casper

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Heel eenvoudig: zo groot mogelijke ventilatoren.

Die zullen dus meer lucht verplaatsen en trager moeten draaien en dus stiller zijn.

Ja het is heel goed voor je pc als je 4 ventilatoren hebt. Hoe meer fans, hoe beter je koelt en hoe beter voor je pc. Met die moderne cpu's raad ik altijd een betere cpu-koeler aan. Nadeel daarvan is dat die dwars staan. Dit dient dus gecompenseerd te worden door meer airflow in je kast. Dus die fans heb je echt nodig. Vandaar: probeer altijd zoveel mogelijk fans in je pc te stoppen.

Hoe je de fans wil aansluiten is een lastige keuze. Je kan inderdaad 1 op het moederbord en 1 op de voeding aansluiten. Het nadeel is dan dat er waarschijnlijk geen actieve koeling gebeurt mbv de fan die op de voeding is aangesloten. Zorg dan ook zeker voor een weerstandje zodat de fan niet onnodig hard moet blazen.

Als je ze allebei op het moederbord aansluit met een Y-stukje dan heb je dat probleem niet. Maar dan moet je moederbord wel meer stroom leveren op die ene aansluiting en of dat altijd even gezond is voor je mobo is niet altijd te zeggen.

Die voeding van 750 watt lijkt mij overkill. Tegenwoordig heb je zelden zo'n zware voeding nodig, dus ben ik echt benieuwd naar je specs.